رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

مرور کلی بر روغن ارگانیک و اهمیت آن

امروزه، علم تغذیه ما را به بینشی رسانده است که اگر بخواهیم نیز نمی‌توانیم از اهمیت مواد غذایی در درمان بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها غافل شویم. به همین منظور در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته، برای اعطای مجوز به مواد غذایی، استاندارهای بالایی در نظر گرفته می‌شود. از جمله مهم‌ترین مواد خوراکی در سلامتی بدن، روغن ارگانیک است. به یاد داشته باشید بهترین این ماده، نوعی است که از گیاهان حاصل آید. در دنیای پزشکی، برخی از آن‌ها را جایگزینی عالی برای داروهای شیمیایی‌ می‌دانند. طوری‌که در برخی از فرهنگ‌ها و به مدت قرن‌ها، از آن‌ها به عنوان دارو استفاده می‌شده است. این روغن‌ها از گل، برگ‌، ریشه و دیگر قسمت‌های گیاهان به دست می‌آیند.

فواید روغن ارگانیک برای سلامتی بدن

از این روغن‌ها برای کاهش استرس، تقویت روحیه، از بین بردن انواع درد مانند سردرد و میگرن، رفع حالت تهوع، دفع حشرات و همچنین بهبود کیفیت خواب استفاده می‌کنند. از ترکیبات مفید موجود در آن‌ها، می‌توان به سه روش، استنشاق، استفاده موضعی بر روی پوست و مصرف خوراکی اشاره کرد.

استنشاق:

این روغن‌ها معمولا به کمک تقطیر بخار استخراج می‌شوند. فرایندی که شامل اعمال بخار به گیاه می‌شود و تا زمانی‌ که تنها روغن آن برجای بماند، ادامه پیدا می‌کند. روغن‌های اساسی حاوی ترکیبات فراری‌اند که دلیل اصلی این موضوع، رایحه قوی و اثرات درمانی شگرف‌انگیز آنهاست.

در آروماتراپی، این ترکیبات فرار را استنشاق می‌کنند. به این صورت که یک قطره از آن‌ها را روی پارچه، جواهرات و دیگر آیتم‌ها می‌ریزند و یا به سادگی در هوا پخش می‌کنند. استنشاق ایمن‌ترین روش برای استفاده از این روغن‌هاست.

اعتقاد بر این است که هنگام استنشاق، مولکول‌های موجود در آن‌ها بر سیستم عصبی، ناحیه لیمبیک مغز، مواد شیمیایی مغز، هورمون‎ها و متابولیسم تاثیر مستقیم می‌گذارند.

استفاده موضعی بر روی پوست

برخی از انواع روغن ارگانیک به منظور درمان درد (دردهایی مانند کمردرد، دردهای عضلانی، دردهای سینوسی و غیره) در یک قسمت خاص از بدن، مستقیما بر روی پوست مالیده می‌شود. برخی از این آن‌ها خواص گندزدایی، ضد التهابی و ضد آکنه‌ دارند و برخی دیگر در درمان عفونت‌های قارچی بسیار مناسب‌اند.

 برخی از آن‌ها می‌توانند به شدت تحریک‌کننده باشند، بنابراین بهتر است در روغن‌هایی مانند روغن بادام، آووکادو یا هسته زردآلو رقیق شوند.

این روغن‌ها را گاهی در صابون‌ها، شامپوها، نمک‌های حمام، لوسیون‌ها و دیگر محصولات استفاده شده در ماساژ و درمان‌های اسپا ترکیب می‌کنند.

مصرف خوراکی

بعضی از انواع روغن‌ ارگانیک مانند روغن کنجد در پخت‌وپز کاربرد گسترده‌ای دارد و چند قطره از برخی از آن‌ها (مانند روغن بادام شیرین) به عنوان دارو مصرف می‌شود.

توجه کنید که مصرف خوراکی این روغن‌ها باید تحت نظر یک متخصص و در دوز مناسب و رقیق شده انجام شود. از آنجا که این روغن‌ها، محلول در چربی‌اند، بنابراین بسیار مهم است که همراه برخی چربی‌های مناسب مصرف شوند.

خواص روغن ارگانیک برای بدن

بسیاری از این روغن‌ها برای سلامت جسمی و روحی بسیار مناسب‌اند. چرا که در سطح مولکولی حاوی ترکیبات مفیدی از جمله آنتی اکسیدان‌ها، ترپن‌ها و استرهایند که در تقویت سلامت بدن، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که این روغن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش درد و اضطراب، افزایش انرژی بدن و وضوح ذهنی بسیار کمک کننده‌اند.

بهترین روغن برای سلامتی

در زیر قصد داریم تا چند نمونه از روغن‌های مفید را برشماریم که فواید بی‌شماری برای سلامتی بدن دارند:

  • روغن ریحان: از جمله بهترین روغن ارگانیک برای پخت‌وپز غذا، روغن ریحان است. اعتقاد بر این است که این ماده در کاهش سرفه و احتقان، بهبود خلق‌وخو، افزایش هشیاری، کاهش دردهای عضلانی و بهبود فرایند هضم بسیار موثر است.
  • روغن ترنج: این ماده طعم و مزه بی‌نظیری به چای ارل گری می‌دهد و در درمان اضطراب بسیار و همچنین کاهش کلسترول بسیار موثر است.
  • گل همیشه بهار: روغن ارگانیک گل همیشه بهار در درمان بثورات، زخم‌ها، عفونت‌های مخمری و و کاهش دیگر تحریکات پوستی بسیار مفید است.
  • دانه هویج: از این ماده به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی در مواد آرایشی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود.
  • چوب سرو: از روغن سرو یا چوب درخت سرو برای درمان ریزش مو، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود.
  • دارچین: تحقیقات حاکی از آن است که این ماده در بهبود گردش خون، کاهش درد و استرس، مبارزه با عفونت و بهبود فرایند هضم بسیار کمک کننده است.

بیشتر بخوانید: محصولات ارگانیک چه مزایایی دارند؟

    • روغن ارگانیک سیترونلا: این ماده در دفع حشرات، کاهش استرس و خستگی بسیار مفید و عالی است.
    • میخک: روغن تند میخک می‌تواند در تسکین درد دندان و دیگر انواع درد مورد استفاده قرار گیرد.
    • اکالیپتوس: از این ماده به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی‌اش برای درمان سرماخوردگی، سرفه و احتقان استفاده می‌شود.
    • کندر: این ماده برای خشکی پوست بسیار مفید است. در صنعت زیبایی از روغن کندر برای کاهش چین‌وچروک، لکه‌های پوستی ناشی از بالا رفتن سن، کاهش خط‌های کششی مانند خط خنده به صورت گسترده استفاده می‌شود. همچنین این ماده، خواص ضد سرطانی قوی دارد.
    • روغن ارگانیک گل شمعدانی: مهم‌ترین موارد استفاده از این ماده، در مراقبت از پوست است. پژوهش‌ها خواص ضد باکتریایی این ماده را کاملا ثابت کرده‌اند.
    • گریپ فروت: این ماده برای تسکین خماری و پرواز زدگی (جت لگ) بسیار مفید و عالی است. همچنین در کاهش استرس، تحریک گردش خون، بهبود خلق‌وخو و بهبود فرایند هضم بسیار کمک کننده است.
  • هلیکریسوم: این ماده بیش‌تر جنبه درمانی داشته و معمولا از آن برای کاهش التهاب، بهبود سریع زخم‌ها و سوختگی‌ها، تحریک فرایند هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین‌ دهنده روان و بدن استفاده می‌شود.
  • روغن ارگانیک گل یاسمن: این ماده بسیار خوشبو به عنوان بهترین دارو برای کاهش استرس شناخته می‌شود که البته در درمان خشکی پوست و علایم پیری، التهاب و پسوریازیس نیز بسیار کمک کننده است.
  • اسطوخودوس: یکی از پر مصرف‌ترین روغن‌های ارگانیک، اسطوخودوس است که در رفع بی‌خوابی و ریلکسیشن بسیار مفید است.
  • لیمو: گفته می‌شود روغن لیمو در بهبود خلق‌وخو و افزایش انرژی کمک کننده است و حتی ممکن است در کاهش وزن نیز موثر باشد.
  • بادرنجبویه: این ماده کاهنده موثر استرس و اضطراب است و در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کارامد عمل می‌کند. مطالعات حاکی از آن است که این ماده را می‌توان برای درمان شوره سر و عفونت‌های قارچی، تسکین دردهای شکمی و سردرد به کار برد.
  • روغن آرگانیک چریش: چریش یک آفت کش طبیعی است که در دانه‌های درخت چریش یافت می‌شود. به دلیل همین خاصیتش، از این ماده در درمان قارچ ناخن و آکنه استفاده می‌کنند.
  • نرولی: مطابق با شواهد تاریخی، کاهنان مصر باستان این ماده را به شکل بخور استفاده می‌کردند و بعدها در قرن 12 میلادی، به وفور در کلسیاهای اروپا از آن استفاده می‌شده است. این ماده خوشبو در درمان استرس و اضطراب بسیار موثر عمل می‌کند. گفته می‌شود که می‌توان از آن برای کاهش فشار خون نیز بهره‌مند شد.
  • روغن پرتقال: مطابق با تحقیقات صورت گرفته، این ماده در افزایش انرژی، بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس و اضطراب بسیار موثر و کارامد است.
  • پچولی (نعناع هندی): پجولی واژه‌ای هندی است به معنای عطر و بو. هندی‌ها در قرن 18 میلادی، برای خوشبو کردن پارچه‌ها و شال‌های خود از این ماده به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کردند. مطابق با پژوهش انجام گرفته، روغن پچولی یا همان نعناع هندی در بهبود کیفیت خواب بسیار موثر است.
  • گل رز: یکی از گران‌ترین انواع روغن ارگانیک، روغن گل رز است که به واسطه رایحه خوش آن، بسیار آرامش‌بخش بوده و باعث کاهش استرس و گرفتگی‌های قاعدگی می‌شود.
  • نعناع فلفلی: این ماده بسیار محبوب در درمان سردرد و دیگر دردها به ویژه دردهای شکمی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر بسیار کارامد عمل می‌کند.
  • رزماری: این ماده معطر که در پخت‌وپز نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث افزایش تمرکز ذهنی شده و بهترین داروی طبیعی برای پیشگیری از زوال عقل است.
  • چوب صندل: این ماده از محبوب‌ترین روغن‌ها به ویژه در مراکز مدیتیشن و اسپاهاست. این ماده معطر و خوشبو در کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب بسیار موثر است.
  • درخت چای: این ماده معطر، در درمان عفونت‌های قارچی و آکنه به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • یلانگ یلانگ: این ماده، دارای رایحه‌ای گرم و شیرین و بویی شبیه به عطر گل یاس است. این ماده در کاهش درد و التهاب و بهبود خلق‌وخلو و افزایش میل جنسی و همچنین کاهش فشار خون بسیار کارامد عمل می‌کند.
  • روغن بادام: بادام دارای دو نوع تلخ و شیرین است. روغن بادام تلخ به دلیل مقادیر فراوان سیانید، مصرف خوراکی ندارد ولی دارای فواید بسیار است. این ماده برای جلوگیری از ریزش مو و مراقبت‌های پوست و مو استفاده می‌شود. از روغن بادام شیرین در پخت‌وپز و به ویژه در قنادی‌ها استفاده می‌شود. روغن بادام شیرین یک ملین عالی برای درمان یبوست است. برای تولید روغن ارگانیک بادام شیرین می‌توانید به بازار آنلاین به روز رسان مراجعه کنید.
  • روغن کنجد: این ماده به دلیل آن که درجه بالای حرارت را به سادگی تحمل می‌کند، برای پخت‌وپز بسیار مناسب است. همچنین از این ماده برای از بین بردن درد و ورم پاها استفاده می‌شود. زینک فراوان موجود در این ماده، برای بازسازی پوست بسیار مفید است. مصرف روغن کنجد همچنین مانع از پوکی استخوان (به دلیل مقادیر فراوان کلسیم) و ریزش موی سر می‌شود.
  • زیتون: روغن ارگانیک زیتون به دلیل مقادیر فراوان امگا-3 و امگا-9 و آنتی اکسیدان‌های بسیار، از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

عوارض جانبی احتمالی

استفاده از هر یک از روغن‌های ارگانیک گفته شده در بالا به شرط آن‌که مطابق با دستورالعمل‌های خاص خود استفاده شوند، کم‌ترین عوارض جانبی را به دنبال خواهند داشت.

استنشاق روغن‌های اساسی بی‌خطرترین راه برای استفاده از آن‌هاست. شایان ذکر است استنشاق این مواد کم‌ترین عوارض جانبی ممکن بسته به روغن مصرفی را دارد؛ این عوارض شامل سردرد، حالت تهوع، سوزش چشم و گلو، سرفه یا تنگی نفس‌اند. این عوارض زمانی‌که دیگر اسنتشاق نشوند، به سادگی رفع می‌شوند.

مصرف موضعی این مواد معمولا ایمن و بی‌خطر است؛ با این وجود، برخی از روغن‌ها می‌توانند سبب ایجاد برخی از واکنش‌ها شوند؛ این واکنش‌ها شامل درماتیت تماسی، سوختگی و خارش پوستی‌اند. به همین منظور، توصیه می‌شود که قبل از استفاده، آزمایش پوستی پچ (patch) انجام ‌شود. انجام این آزمایش، به ویژه برای افراد با پوست‌های حساس بسیار مهم و ضروری است.

برخی از انواع روغن‌ ارگانیک اساسی (به ویژه روغن‌های مرکبات مانند روغن لیمو، گریپ فروت، ترنج و نارنگی) سبب حساسیت به نور می‌شوند و به همین دلیل ممکن است احتمال ابتلا به آفتاب سوختگی را افزایش دهند. پیشنهاد می‌کنیم پس از استفاده از این روغن‌ها، 24 ساعت از قرار گرفتن در آفتاب دوری کنید.

مصرف خوراکی برخی از انواع این روغن‌ها بسته به نوعشان، همیشه ایمن نیست. برخی از آن‌ها سمی‌اند و تنها زیر نظر یک متخصص قابل استفاده‌اند. بهتر است هنگام مصرفشان بسیار احتیاط شود و به میزان زیاد مصرف نشوند.

نکته: از این ‌مواد در نزدیکی چشم‌ها، اندام‌های تناسلی یا غشای مخاطی استفاده نشود.

درست شبیه به دیگر مکمل‌های سلامتی، روغن‌ ارگانیک اساسی ممکن است در صورت مصرف، با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند. به همین منظور، با پزشک خود مشورت نمایید.

روغن‌هایی که باید از مصرف آن‌ها در دوران بارداری اجتناب ورزید:

در زمان بارداری باید مصرف این روغن‌ها با احتیاط انجام شود. مطابق با نظر متخصصان، موادی که در زمان بارداری باید از آن‌ها دوری کرد، عبارتند از:

  • پونه کوهی
  • روغن ارگانیک آویشن
  • میخک
  • دارچین
  • بادیان
  • رازیانه
  • روغن درخت توس یا غان
  • زوفا
  • زیره

توجه: از این مواد در دستگاه‌های بخور، یا هر وسیله تنفسی دیگر استفاده نشود.

دنبال چه می‌گردید

هنگام خرید روغن ارگانیک توجه کنید که در بطری‌های شیشه‌ای کهربایی یا آبی کبالت باشد که نام آن بر روی بطری برچسب شده باشد. بطری‌های پلاستیکی، بطری‌های مناسبی به شمار نمی‌آیند زیرا این مواد می‌توانند پلاستیک را در خود حل کرده و آن را آلوده سازند.

پس از خرید، آن را در بطری‌های پخشگر ریخته و استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم روغن‌های رقیق نشده را انتخاب کنید. این مواد معمولا در بطری‌های 15 میلی‌متری یا کوچکتر برای فروش ارائه می‌شوند. برای مصرف موضعی و برای بخش زیادی از پوست، مانند ماساژ، روغن‌های رقیق شده بهترین انتخاب‌اند.

بیشتر بخوانید: چگونه از ارگانیک بودن محصولات مطمئن شویم؟

روغن‌ ارگانیک اساسی باید در مکان خشک، خنک و تاریک نگهداری شود تا تخریب نشود. با نگهداری مناسب، می‌توان حدود یک سال آن‌ها را حفظ کرد.

باز هم توصیه می‌کنیم از مصرف این مواد بدون مشورت با یک متخصص جدا خودداری کنید. به یاد داشته باشید هیچ مدرک معتبر جهانی یا گواهینامه، در تعیین اسانس جهانی برای روغن‌های اساسی وجود ندارد. عباراتی مانند 100% خالص، یا درجه درمانی، اصطلاحاتی بازاریابی هستند.

هزینه روغن ارگانیک اساسی بسته به میزان در دسترس بودن گیاه، شرایط رشد گیاه، برداشت، شرایط کارخانه‌ای مورد نیاز برای تولید آن متفاوت است. به عنوان مثال، در طرز تهیه روغن ارگانیک یاسمن (یک کیلوگرم) به میلیون‌ها شکوفه نیاز است، به همین دلیل قیمت نسبتا گرانی دارد.

یک سخن از به روز رسان

روغن‌های اساسی برای درمان بیماری‌های روحی یا فیزیکی مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرند. امروزه، خواص درمانی برخی از این مواد ثابت شده است ولی باید با احتیاط مصرف شوند. مصرف خوراکی آنان تنها تحت نظارت یک متخصص امکان‌پذیر است.

اطلاعات موجود در این وب‌سایت، تنها برای اطلاع‌رسانی است و هنگام استفاده از این مواد به منظور درمان، تشخیص و توصیه‌های دارویی، باید حتما نظر یک متخصص را جویا شد.

با امید به اینکه این نوشتار مورد پسند شما قرار گرفته باشد؛ بی‌صبرانه منتظر نظرها، پیشنهادها و دیدگاه‌های شما در این زمینه هستیم.

ارسال نظر