رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای تمیز کردن سینک ظرفشویی – ترفندهایی ساده برای لکه‌بری از سینک ظرفشویی

شست‌وشویی که در سینک آشپزخانه انجام می‌گیرد، باعث می‌شود همیشه درمورد نظافت و پاکیزگی محیط آن دچار شک و تردید باشیم. این بخش از آشپزخانه که در زیبایی و جذاب دیده شدن آن سهم بسزایی دارد، حتی با قطرات آب هم لکه‌دار می‌شود، لکه‌های حاصل از شستشوهای مکرر، شسته نشدن به مدت زیاد، رد مواد غذایی پررنگ و لعاب و… که جای خود دارند. اگر شما هم به دنبال راه‌هایی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی هستید، این پست از مجله به‌روز مارت برای کمک به شما طراحی و نوشته شده است.

چگونگی تمیز کردن سینک ظرفشویی

پیش از هر چیز برای تمیز کردن سینک ظرفشویی نیاز به چیزهای زیاد یا خارج از دسترسی ندارید. موارد ضروری برای جرم‌گیری سینک ظرفشویی همواره از دم‌دستی‌ترین چیزها هستند. اگر سینک ظرفشویی شما مدت زمان زیادی به حال خود رها نشده و احتیاج به تمیزکاری فراوان و جرمگیری و زحمت زیاد ندارد، می‌توانید از این موارد که اغلب در هر خانه‌ای وجود دارند، استفاده کنید.

  • استفاده از دستکش پلاستیکی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

همواره به یاد داشته باشید که پیش از هر کاری با مواد ضدعفونی کننده، محصولات مخصوص شست‌وشو و پاک‌کننده باید دستکش به دست کنید و اگر ریه‌های حساس یا سابقه‌ی آلرژی دارید، از زدن ماسک غفلت نکنید.

اگر به جنس دستکش‌های پلاستیکی حساسیت دارید، از یک جفت دستکش پارچه‌ای نازک و معمولی استفاده کنید و روی آنها دستکش پلاستیکی را بپوشید.

  • تمیز کردن سینک ظرفشویی با اسکاچ نرم یا اسفنج

معمولا برای تمیز کردن سینک ظرفشویی که زحمت و کار فراوانی لازم ندارد، یک اسکاچ نرم یا یک اسفنج معمولی می‌تواند خوب و کافی باشد. برای این که قرار نیست برای تمیزکاری به سینک ظرفشویی آسیب وارد کنیم به همین دلیل حتی می‌توانید از پارچه یا دستمال هم استفاده کنید. اگر سینک ظرفشویی شما خیلی جرم ‌بسته و مدت زیادی از آخرین رسیدگی به آن گذشته، می‌توانید از سیم ظرفشویی هم استفاده کنید. البته ممکن است در مواردی در هنگام تمیز کردن به سطح سینک هم آسیب و خراش وارد شود.

  • قدم اول برای تمیز کردن سینک با دستمال، اسفنج، اسکاچ نرم یا سیم ظرفشویی آغاز می‌شود. قبل از این که به کاری دست بزنید، سطح سینک را کاملا از بقایا و خرده‌ریزه‌های مواد خوراکی پاک کنید. دستمال، اسکاچ یا سیم ظرفشویی را با مایع ظرفشویی یا صابون مخصوص ماشین ظرفشویی کف‌دار کنید و روی لکه‌ها و جرم‌ها بکشید. آن دسته از لکه‌هایی که قدمت کمتری دارند و هنوز کاملا جا خوش نکرده‌اند در این مرحله حذف خواهند شد. اما لکه‌های پیرتری که حسابی به خورد سینک رفته‌اند، به کارهای بیشتری نیاز دارند.

 

  • تمیز کردن سینک ظرفشویی با جوش‌شیرین

از بین بردن لکه‌های سینک‌های استیلِ ضدزنگ از انواعِ دیگر خیلی سخت‌تر است. چون لکه‌های روی آنها اغلب جان سخت‌تر شکل می‌گیرند. یکی از مطمئن‌ترین کارهایی که می‌توانید برای سینک استیل ضدزنگ خود انجام بدهید، این است که اصلا اجازه ندهید که مواد غذایی اسیدی روی سطح سینک شما باقی بمانند؛ حتی برای چند دقیقه! قبل از این که خوراکی‌هایی نظیر رب گوجه، قهوه، شیر، روغن‌های سرخ‌ کردنی، غذاهای سرخ‌شده و… روی سطح سینک جا خوش کنند، آنها را پاک کنید.

اگر به دنبال جواب این پرسش هستید که «آیا جنس سینک ظرفشویی در تمیز کردن آن موثر است؟»، باید بگوییم که بله، جنس سینک ظرفشویی شما در لکه‌ افتادن و فرایند لکه‌بری تاثیرگذار است. مثلا برخی از سینک‌ها که عموما استیل هستند، به راحتی هر چه تمام‌تر لکه‌ می‌گیرند و پاکسازی آن زمان بیشتری می‌گیرد. البته اگر سینک ظرفشویی شما به جهت لکه‌های زیاد و متفاوتی که دارد رسیدگی زیادی می‌طلبد و یا به تازگی به خانه‌ای نقل مکان کرده‌اید که سینک ظرفشویی آن رسیدگی لازم دارد، ترفندهای گفته شده در ادامه‌ی پست احتمالا به کار شما بیاید.

یک روش صحیح برای تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل ضدزنگ، استفاده از محلول جوش‌شیرین و آب است. برای این کار به یک آبپاش دستی (اسپری آبپاشی که برای آبدهی به گلدان استفاده می‎شود) نیاز دارید. یک قاشق جوش‌شیرین و دو لیوان آب را داخل آبپاش بریزید. بعد از این که قل قل و جوش زدن جوش‌شیرین تمام شد، محلول را بر سطح عاری از خرده غذای سینک و لکه‌های روی آن بپاشید. صبر کنید تا به خوبی روی لکه‌ها تاثیر بگذارد و بعد آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

  • استفاده از سرکه برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

پاک کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی از جمله کارهای طاقت‌فرسای خانگی است که درمورد سینک‌های سفید با سختی‌های چند برابر هم صدق می‌کند. ترفندی برای تمیز کردن فوری سینک‌های ظرفشویی که تا این حد حساس هستند، وجود دارد. سرکه‌ی سفید و بالزامیک تاثیر شگفت‌انگیزی در پاکسازی و لکه‌بری از سطوح دارند. به منظور استفاده از این خاصیت کافی است که یک قاشق غذاخوری از سرکه‌ی سیب یا سفید را با مقداری آب مخلوط کرده و در آبپاش دستی بریزید و بعد از پاشیدن روی سطح لکه‌دار سینک ظرفشویی به آن فرصت معجزه‌گری بدهید.

  • براق کردن سینک ظرفشویی

همچنین آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) گزینه‌ی دیگری است که می‌توانید در برق انداختن سینک ظرفشویی استفاده کنید. برخی از سینک‌های ظرفشویی و حتی شیرآلات آشپزخانه، حمام و دستشویی از جمله مواردی هستند که به سادگی لکه برمی‌دارند و حتی قطرات آب می‌توانند آنها را از چهره بیاندازند. در این مواقع می‌توانید از آب هیدروژنه یا حتی نوشابه‌های گازداری که در انتهای بطری باقی مانده است، استفاده کنید. اگر سینک و شیرآلات خانه‌ی شما دچار لکه‌هایی از این قبیل هستند، همیشه حواستان به ته‌مانده‌ی نوشابه‌های گازدار باشد و آنها را دور نریزید تا در لکه‌بری به شما کمک کنند.

ترفند دیگری که در برق انداختن سینک ظرفشویی به شما کمک خواهد کرد، استفاده از ترکیب نمک، آب‌لیمو و آب است. نمک، آب لیمو ترش و کمی آب را با هم مخلوط کنید و روی سطح سینک بریزید و به آن مهلت بدهید تا کار خود را انجام بدهد و تاثیرش را بر سطح مورد نظر شما بگذارد.

بایدها و نبایدها در تمیز کردن سینک ظرفشویی

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که در لکه‌بری از سینک ظرفشویی به کار شما می‌آید، استفاده از پاک‌کننده‌های همه‌کاره است. توصیه می‌شود که همیشه در گوشه‌ی کابینت‌ خود یک پاک‌کننده‌ی همه‌کاره‌ی سطوح داشته باشید. به این شکل به محض این که متوجه لکه‌ی تازه‌ای بر سطح سینک ظرفشویی خود شدید، می‌توانید با یک اشاره آن را از بین ببرید.
  • توجه داشته باشید که از ترکیب کردن پاک‌کننده‌ها با مواد شیمیایی یا مواردی که در این پست معرفی کردیم، پرهیز کنید.
  • اگر به بوی مواد شیمیایی حساس هستید، از پاک‌کننده‌های دارای رایحه‌ی خوش یا انواع بی‌بو استفاده کنید و حتما ماسک بزنید.
  • همیشه علاج واقعه را پیش از درمان انجام بدهید. اجازه ندهید که لکه‌ها بر روی سینک ظرفشویی شما جا بیفتند و بعد به فکر چاره کردن آن باشید. هر شب بعد از صرف شام زمانی کوتاه و مختصر به تمیزکاری‌های کوچک آشپزخانه بپردازید و لکه‌ها را در نطفه خفه کنید! برای این کار یک پارچه‌ی تمیز، نمناک که نرم و آغشته به مایع ظرفشویی باشد هم کفایت می‌کند.
  • اگر لکه‌های سینک ظرفشویی شما خیلی سرسخت هستند، ابدا با وسایل نوک تیزی مثل چاقو و چنگال برای از بین بردن آنها اقدام نکنید. با این کار به بدنه‌ی سینک خود آسیب‌هایی جدی وارد می‌کنید و خط و خش‌هایی به پیکره‌ی آن می‌اندازید که هم از عمر سینک و هم از جذابیت و زیبایی آشپزخانه‌ی شما می‎‌کاهد.

سخن آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این راهنمای تمیز کردن سینک ظرفشویی از ترفندهای لکه‌بری صحبت کردیم که به سادگی هر چه تمام‌تر بتوانید این کار را انجام بدهید. امیدواریم که از این پست کمال استفاده را برده باشید. در انتها از شما ممنونیم که نظرات ارزشمند خود را برای ما می‌نویسید.

ارسال نظر