رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

تناسب اندام با انواع ماست

سال‌های سال است که وضعیت سلامتی، لاغری و تناسب اندام با ماست گره‌های عمیقی خورده است. ماست، در رژیم‌های غذایی بسیاری همچون رژیم‌های مدیترانه‌ای، هندی و فرانسوی یک عضو ثابت و بدون شرط به شمار می‌رود و اساس و اصول آنها بر پایه‌ی وجود و مصرف این ماده غذایی گذاشته شده است. اگر موضوع تناسب اندام با ماست و ضرورت مصرف آن برای شما هم جالب شده، این مطلب از مجله به‌روز مارت را تا انتها دنبال کنید و با ما همراه باشید که این مقاله برای شما نوشته و طراحی شده است.

تاثیر ماست در تناسب اندام

همانطور که میریل گیلانو، نویسنده‌ی کتابِ «چرا زنان فرانسوی چاق نمی‌شوند»، گفته است: یکی از مهم‌ترین مواد غذایی موجود در رژیم غذایی زنان فرانسوی ماست است و اصولا یکی از رازهای ذکر شده در این کتاب برای لاغری وجود همین ماده‌ی کرِمی و لبنی است و مصرف آن ضرورت زیادی دارد.

این موضوع درمورد آمریکایی‌ها و رژیم غذایی آنها هم صدق می‌کند. آمریکایی‌ها هم به اندازه‌ی مردم فرانسه شیفته‌ی ماست‌های متنوعی هستند که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. با این تفاوت که درباره‌ی آن به مثابه‌ی یک ماده‌ی غذایی رژیمی و موثر در کاهش وزن و تناسب اندام فکر نمی‌کنند!

امروزه تولیدکنندگان طعم‌ها و انواع مختلفی از ماست را عرضه کرده‌اند که هر کس به تناسب با هدفی که دارد، می‌تواند از آن استفاده کند. از ماست‌های طعم‌دار و میوه‌ای گرفته، تا ماست یونانی، ماست ایسلندی، ماست بدون چربی، کم‌چرب و پرچرب، ماست پروبیوتیک و…

آیا مصرف ماست می‌تواند در کنترل وزن تاثیر و عملکرد مفیدی داشته باشد؟ همانطور که پیشتر گفتیم مبحث تناسب اندام با ماست در بسیاری موارد هم‌جهت است و این دو با یکدیگر هم‌سویی بی‌نظیری دارند. البته باید درمورد نکات مرتبط با مصرف آن بیشتر فکر و بحث کرد.

ارتباط تناسب اندام با ماست

در کتابی که پیشتر از آن حرف زدیم، نویسنده اذعان می‌دارد که یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها برای کنترل ولع، کاستن از اشتهای زیاد نسبت به غذا، گام برداشتن به سمت لاغری و داشتن یک سبک تغذیه‌ای جدید استفاده از ماست به اندازه و آگاهانه است. به این شکل که با انتخاب ماست مناسب به سمت هدفی که داریم حرکت می‌کنیم.

به بیان کامل‌تر و درست‌تر باید گفت که قرار نیست تمام وعده‌های غذایی شما شامل ماست شود یا به جز ماست هیچ چیز دیگری مصرف نکنید! قرار است با گنجاندن به اندازه و مناسب ماست در وعده‌های غذایی هر روز به نسبت روز قبل به آرزوی لاغری خود نزدیک‌تر شوید.

البته در این مسیر باید از مزاج و متابولیسم خود هم آگاهی داشته باشید و کمک گرفتن از متخصص تغذیه می‌تواند به نحوی چشمگیر شما را در نزدیک‌ شدن هر چه سریع‌تر به خواسته‌ی خود نزدیک کند. پس حتما این عوامل را در ذهن خود داشته باشید.

ماست‌های طعم‌دار می‌توانند کودکان را به خوردن ماست تشویق کند یا برای دسرهای خوش‌طعم و سالم به جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی به کار بیایند. اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید، باید از محصولاتی استفاده کنید که قند و چربی کمتری دارند.

به علاوه خانم میریل گیلانو در یکی از مصاحبه‌های خود در ارتباط با مبحث تناسب اندام با ماست این طور توضیح می‌دهد که «انواع ماست به این دلیل که سرشار از ماده‌ی باارزش کلسیم هستند و همچنین میزان بالایی از کربوهیدرات‌، پروتئین و چربی دارند، ترکیبی نسبتا کامل از تمام آن چیزهایی‌اند که در هر وعده‌ی غذایی به آن نیاز دارید.» به همین علت است که در این کتاب از ماست به عنوان یک راه کلیدی برای رفع اشتها و ولع یاد شده است. طبق گفته‌های مندرج در کتاب او، زنان فرانسوی هر روز حداقل یک وعده ماست می‌خورند و این خوراکی را حتی در وعده‌هایی مثل صبحانه و عصرانه هم می‌گنجانند.

بهترین ماست برای لاغری

ماست از نظر ارزش غذایی ماده‌ی خوراکی بسیار باارزشی محسوب می‌شود که به راحتی می‌تواند تامین کردن کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفر، گروه‌ ویتامین‌های گروه B، ویتامین کا، تیامین و نیاسین را به عهده بگیرد. در عین حال باید اقرار کرد که تمام ماست‌ها به دلیل این که حاوی شیر هستند، قند هم دارند. به همین دلیل بهتر است که ماستی را برای لاغری انتخاب کنید که قند آن به ازای هر صد گرم هجده یا کمتر از هجده باشد. این موضوع را می‌توانید از جدول حک شده بر پشت بسته‌بندی محصولات متوجه شوید.

نکته‌ی دومی که باید در هنگام خرید ماست به آن توجه کنید، چربی ماست است. مجبور نیستید که حتما از ماست بدون چربی استفاده کنید، اما دقت داشته باشید که مصرف ماست کم‌چرب علاوه بر این که فوایدی در جهت افزایش سلامتی شما دارد، به کاهش وزن شما هم کمک غیرقابل انکاری خواهد کرد. پس از یاد نبرید که در انتخاب ماست همواره باید نوع کم‌چرب آن را خریداری کنید.

البته این نکته وجود دارد که اگر به خوردن ماست‌های پرچرب و شیرهای کامل عادت داشته باشید، تغییر عادت در ابتدا برای شما سخت خواهد بود یا احتمالا در اولین دفعات مصرف محصولات لبنی کم‌چرب مثل ماست و شیر، بهانه‌هایی همچون دوست نداشتن مزه‌ی آنها به سراغ شما خواهد آمد. اگر قرار است که عادتی را تغییر بدهید، باید بدانید که پس از مدتی پافشاری، به طعم محصولات کم‌چرب هم عادت خواهید کرد! استفاده از ماست‌های طعم‌دار کم‌چرب می‌تواند به شما در ابتدای مسیر کمک کند. یا حتی می‌توانید ماست کم‌چرب را خودتان در خانه مزه‌دار کنید و از پس این بهانه‌تراشی‌ها که شما را از هدفتان دور می‌کند به خوبی بربیایید! راهکارهای زیر می‌تواند عادت به خوردن ماست‌های بدون چربی را در شما نهادینه کند:

  • درست کردن بورانی اسفناج با ماست کم‌چرب
  • کبابی کردن بادمجان و رنده کردن آن در ماست کم‌چرب
  • رنده کردن کدوی خام در ماست
  • استفاده از فلفل سیاه و پاشیدن مقداری از آن روی ماست
  • استفاده از موسیر
  • پاشیدن گیاهان خشک معطر مثل نعناع، گل محمدی و…
  • استفاده از مقداری زردچوبه و پودر سیر در ماست

اغلب این راهکارها جدا از این که می‌تواند طعم لذت‌بخشی را به ماست اضافه کند، به نوعی مصلح طبع ماست هم به حساب می‌آید. در طب سنتی طبع ماست سرد شناخته می‌شود و برای استفاده از آن بهتر است که از مصلح‌ها  استفاده کرد. مثلا نعناع خشک یا فلفل سیاه به خوبی طبع سرد ماست را اصلاح می‌کنند. مخصوصا اگر در شب‌ها و در فصول سرد در حال استفاده از ماست هستید، مصلح ماست را فراموش نکنید.

ماست‌های غنی شده با ویتامین‌ها و پروبیوتیک از جمله مواردی هستند که می‌توانند به خوبی به شما کمک کنند.

آیا ماست‌های طعم‌دار مضر هستند؟

اگر به دنبال پاسخی برای این پرسش هستید، باید گفت که با چه هدفی و طبق چه عادت غذایی در حال استفاده از ماست‌های طعم‌دار هستید. ماست‌های طعم‌دار به جهت این که دارای طعم‌های میوه‌ای هم می‌شوند، اغلب جدا از این که قند طبیعی ماست را در خود دارند، شیرینی خیلی بیشتری نسبت به ماست‌های معمولی دارند.

این ویژگی می‌تواند فوایدی داشته باشد مثلا کودکانی که از خوردن ماست و محصولات لبنی گریزان هستند را به خوردن ماست تشویق کند یا در هنگام درست کردن دسرهای خوش‌طعم و سالم به جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی حسابی به کار بیایند. در حالی که اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید، طبیعتا باید به دنبال محصولاتی باشید که قند و چربی کمتری داشته باشند و این شامل تمام مواد غذایی می‌شود.

هدف شما مشخص می‌کند که چه محصولی را انتخاب کنید. مثلا اگر از جمله افرادی هستید که به شیر گاو آلرژی دارند و هضم آن با سختی برای‌شان همراه است، می‌توانید به جای ماست‌هایی که بر پایه‌ی شیر گاو تهیه شده‌اند از ماست‌های گیاهی مثل ماست سویا استفاده کنید. حتی می‌توانید برای ایجاد تنوع ماست‌های گیاهی طعم‌دار مثل ماست سویا با طعم دلال را مصرف کنید.

دنیای ماست‌های طعم‌دار آنقدر متنوع است و رنگبندی دارد که گاهی برای پرسه زدن در این دنیا وقت کم می‌آید! مثلا برای درست کردن سس یک سالاد تمام عیار و خوشمزه می‌توانید از ماست سالادی استفاده کنید. یا برای درست کردن یک کیک رژیمی از ماست میوه‌ای به جای خامه‌ی قنادی استفاده کنید. حتی اگر رژیم غذایی خود را به وگان یا گیاه‌خواری تغییر داده‌اید، می‌توانید ماست‌های متنوع سویا و گیاهی را مصرف کنید.

جالب اینجا است که خوشبختانه حتی ماست‌های چکیده و چکیده‌ی طعم‌دار که به دلیل غنی بودن از پروتئین ماست مورد مصرف ورزشکاران هستند هم به صورت کم‌چرب و هم پرچرب تولید شده‌اند و شما هم می‌توانید از آنها برای متنوع کردن برنامه‌ی غذایی خود بهره‌مند شوید. یا اگر از بیماری‌های گوارشی مثل یبوست رنج می‎‌برید، مصرف ماست‌های پروبیوتیک در بهبود دستگاه گوارش و فرآیند دفع به شما کمک خواهد کرد.

تناسب اندام با ماست در وعده‌های صبحانه و عصرانه

استفاده از ماست‌های رژیمی در میان‌وعده‌های جذاب و کوچک این روزها بسیار باب شده است و اگر ورزشکار هستید، قطعا باید از چنین اسنک‌ها یا میان‌وعده‌هایی استفاده کنید. مثل ماست ایسلندی، ماست یونانی و ماست‌های کم‌چرب و رژیمی که به راحتی می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. در ادامه چند دستور تهیه‌ی جذاب برای میان‌وعده‌های جالب و صبحانه‌های هیجان‌انگیز، مفید و لذت‌بخش را خواهید دید که با ماست تهیه می‌شوند و به شما در گنجاندن این ماده‌ی غذایی در برنامه‌ی غذایی خود کمک خواهند کرد.

طرز تهیه‌ی صبحانه و میان‌وعده‌ با ماست‌های رژیمی

در این بخش قرار است چند میان‌وعده‌ی جذاب، خوشمزه و رژیمی را آموزش ببینید که با ماست‌های رژیمی تهیه‌ می‌شوند و مدت زمانی حدود پنج دقیقه تا آماده شدن آنها لازم است! همه‌ی آنها در مغذی بودن و سلامت مشترک هستند و در صورتی که با تنقلات مورد استفاده‌ی دیگر جایگزین شوند، بعد از مدتی شاهد اثرات آنها خواهید بود.

دستور تهیه اول

برای آماده‌سازی این میان‌وعده‌ی ساده به مواد زیر نیاز دارید:

  • ماست ترجیحا ماست یونانی، یا ماست پروبیوتیک یونانی یا ماست ایسلندی چهار قاشق غذاخوری
  • میوه‌های قطعه قطعه شده مثل توت فرنگی، انبه، انار، آناناس و کیوی سه قاشق غذاخوری
  • دانه‌ی چیا یا چیا سید نصف قاشق غذاخوری
    • مغزهایی مثل گردو، بادام و بادام‌زمینی یک قاشق غذاخوری
    • گرانولا یک قاشق غذاخوری
    • پودر نارگیل یا دارچین برای تزئین به میزان دلخواه نصف قاشق‌ مرباخوری
    • عسل یا عصاره‌ی افرا نصف قاشق مرباخوری
    • گام اول یک کاسه‌ی نسبتا کوچک را انتخاب کنید و ماست را در آن بریزید. در انتخاب میوه‌‌ها کاملا آزاد هستید و حتی می‌توانید از میوه‌های یخ‌زده هم استفاده کنید. میوه‌ها را در لایه‌ی بعدی به ماست اضافه کنید.
    • گام دوم نوبت به اضافه شدن گرانولا، دانه‌ی چیا و مغزها است.
    • گام سوم در صورت تمایل می‌توانید برای تزئین از دارچین یا پودر نارگیل استفاده کنید و اگر تمایل دارید کمی طعم شیرین هم به میان‌وعده‌ی جذاب شما اضافه شود، از عسل یا عصاره‌ی افرا استفاده کنید.

     

    دستور تهیه دوم

    این میان‌وعده‌ی شور و شیرین هم خوشمزه و ساده است و هم حسابی برای ادامه‌ی روز به شما انرژی و هیجان می‌دهد. برای شروع کار احتیاج به مواد لیست زیر دارید:

    • بیسکوییت مادر، یا بیسکوییت شور یا چوب شور
    • ماست طعم‌دار
    • بادام‌زمینی
    • موز قطعه قطعه شده
    • گام اول بهتر است موز را به مدت یک تا سه ساعت در طبقات بالای فریزر قرار بدهید تا حسابی یخ بزند. این کار طعم لذت‌بخش‌تری به میان‌وعده‌ی شما می‌دهد. به خصوص اگر در فصول گرم سال هستید.
    • گام دوم دو تا سه قاشق غذاخوری از ماست میوه‌ای یا طعم‌دار را در کاسه‌ای بریزید. بادام‌زمینی‌ها را خرد کنید و در کاسه بریزید. موزها را از فریزر بیرون بیاورید و به آنها اضافه کنید.
    • گام سوم می‌توانید بیسکوییت‌ها را خرد کنید و به ترکیب اضافه کنید یا یک تا سه عدد از آنها را در ماست فرو ببرید.

     

    دستور تهیه سوم

    یک وعده‌ی بسیار کوچک که شباهت به فینگرفود دارد و می‌توانید برای وقت‌هایی که از محل کار یا محل تحصیل به خانه برمی‌گردید و پیشبینی می‌کنید که در مسیر دچار گرسنگی خواهید شد. در این مواقع است که افراد بیشترین گرایش را پیدا می‌کنند که به سرعت یک خوراکی شیرین تهیه کنند یا با تحمل گرسنگی خود را به خانه می‌رسانند و یک وعده‌ی بسیار حجیم می‌خورند! هر دوی این راهکارها در صورت ادامه یافتن می‌توانند منجر به چاقی شود. در حالی که می‌توانید یک میان‌وعده‌ی کوچک اما پرانرژی تدارک ببینید و در این مواقع خود را از تله‌های چاقی نجات بدهید. برای شروع نیاز دارید که مواد زیر را تهیه کنید:

    • فیله یا سینه‌ی مرغ یک عدد
    • ماست کم‌چرب یک تا سه قاشق غذاخوری
    • ادویه شامل نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر سیر به میزان دلخواه
    • پیاز یک عدد
    • لیموترش یک عدد
    • زعفران دم شده
    • نان تست
    • گام اول پیازها را حلقه حلقه کنید. مرغ را در یک کاسه‌ی مناسب قرار بدهید و پیازها و آب لیمو ترش تازه را روی آن بریزید. حالا نوبت اضافه شدن زعفران دم شده برای طعم و رنگ دادن به گوشت مرغ است.
    • گام دوم کاسه را با یک سلفون بپوشانید و در یخچال قرار بدهید. بعد از یک تا سه ساعت که مرغ کاملا رنگ و بوی این مواد را گرفت آن را بیرون بیاورید. قابلمه‌ای را روی حرارت ملایم قرار بدهید و مرغ را ابتدا در روغن تفت بدهید و بعد بگذارید با آب بپزد.
    • گام سوم بعد از پخته شدن مرغ آن را با ادویه‌ها در غذاساز یا میکسر بریزید تا به مخلوطی یکدست و خمیری شکل برسید. سپس مرغ و ماست کم‌چرب را با هم مخلوط کنید. ماست شما می‌تواند موسیر، انواع ماست‌های طعم‌دار، ماست یونانی و… باشد.
    • گام چهارم نان‌های تست را بیاورید و قالب‌ فلزی دایره‌ای مخصوص فینگرفود را در وسط آن قرار بدهید. قالب و روی نان را با مواد پر کنید و لایه‌ی آخری را هم با نان تست دیگری بپوشانید. می‌توانید با یک خلال دندان لایه‌ها را به هم محکم کنید.

     

    دستور تهیه چهارم

    یک اسنک ساده که برای آماده کردن آن زحمتی نخواهید داشت، می‌توانید علاوه بر میان‌وعده به عنوان صبحانه هم از آن استفاده کنید و از ماست به شکلی خلاقانه و جسورانه در آن استفاده شده است، به مواد زیر احتیاج دارد و پنج تا ده دقیقه زمان:

    • بیسکوییت بدون کرِم
    • ماست ترجیحا یونانی یا ایسلندی
    • عسل، مربا یا مارمالاد
  • گرانولا
  • دانه چیا
  • گام اول ترجیحا ماست یونانی یا ایسلندی را انتخاب کنید تا با غلظتی که دارند، به میان‌وعده‌ی شما چهره و حالتی جذاب‌تر بدهند. ماست‌های معمولی‌تر می‌توانند بیسکوییت را نم‌دار و نرم کنند.
  • گام دوم نصف قاشق از ماست را روی بیسکوییت بریزید و سطح آن را با ته قاشق صاف کنید. یک قاشق مرباخوری از مربا، عسل یا مارمالاد را روی ماست بریزید و بعد نوبت به نصف قاشق مرباخوری دانه چیا و گرانولا می‌شود.
  • گام سوم در آخر یک بیسکوییت دیگر روی این ترکیبات قرار بدهید. میان‌وعده‌ی رژیمی و سالم شما که قرار است تناسب اندام با ماست را به شما هدیه بدهد، حاضر است. می‌توانید روی بیسکوییت تکه‌های توت‌فرنگی یا بلک‌بری قرار بدهید تا ظاهر آن را دلفریب‌تر کنید!

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این مقاله از ضرورت وجود ماست در رژیم غذایی صحبت کردیم و گفتیم ماست می‌تواند به خوبی در وعده‌های مختلف گنجانده شود. علاوه بر آن از کتابی صحبت کردیم که از ماست به عنوان یک ماده‌ی غذایی موثر در لاغری صحبت کرده بود. در پایان از چند میان‌وعده و صبحانه صحبت کردیم که به شما کمک می‌کند تا با مفهوم تناسب اندام با ماست و گنجانده شدن ماست در رژیم غذایی به خوبی آشنا شوید.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا اطلاعات لازم در ارتباط با تناسب اندام با ماست، رژیم ماست و لاغری و خواصی که ماست برای سلامتی به دنبال دارد آشنایی کافی پیدا کرده باشید. در پایان پذیرای نظرات ارزشمند شما هستیم.

ارسال نظر