رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

قبل از خواب چه خوراکی‌هایی بخوریم تا لاغر شویم – معرفی 13 خوراکی که به لاغری کمک می‌کنند

فرقی نمی‌کند از جمله افرادی باشید که نصف شب از خواب بیدار می‌شوند، به یخچال سرکشی می‌کنند و ناخنکی هم به خوراکی‌ها می‌زنند، یا فقط فردی هستید که به دنبال لاغر شدن است و می‌خواهد خوراکی‌های پیش از تخت خوابش هم چربی‌سوز باشند. این مقاله برای هر دوی این افراد نوشته شده است. در این مقاله قرار است راجع به خوراکی‌هایی صحبت کنیم که می‌توانند حتی در هنگام خواب هم باعث چربی‌سوزی شوند. پس پیش به سوی چربی‌سوزی در خواب و خوراکی‌هایی که باید قبل از خواب بخوریم تا لاغر شویم!

سوزاندن چربی در خواب

بیایید در همین ابتدا کمی ماجرا را شفاف کنیم. فردی که نصف شب به یخچال سرک می‌کشد، به دنبال کاهش وزن نیست! او گرسنه است و احتمالا در رژیم غذایی‌اش نوعی فقدان وجود دارد. کسی هم تا به امروز از روش کاهش وزنش با غذا خوردن آن هم فقط قبل از خواب رونمایی نکرده است!

پس در این پست قرار نیست که وعده‌های دروغین یا اطلاعات غلط به شما داده شود. اما این موضوع اصلا به این معنی نیست که شما باید با شکم گرسنه به تخت خواب بروید و تا صبح گرسنگی را تحمل کنید و از این پهلو به آن پهلو شوید.

این موضوع را در نظر بگیرید که برای کاهش وزن باید یک تصمیم جدی و زیر نظر متخصص گرفته شود. اما اگر از جمله افرادی هستید که در ساعات پایانی شب، خوابزده، بی‌قرار و گرسنه پا به آشپزخانه می‌گذارند، می‌توانید از خوراکی‌هایی استفاده کنید که در ادامه معرفی می‌کنیم و به این شکل جلوی گرسنه ماندن، کالری اضافی و غیرضروری را بگیرید و در نتیجه به فرایند لاغری خود کمک کنید.

خوراکی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم یا افزایش دهنده‌ی متابولیسم در بدن هستند، یا باعث بهبود کیفیت خواب افراد می‌شوند، یا باعث احساس سیری در طول شب می‌شوند و یا با هر سه‌ی این موارد منجر به لاغری می‌شود!

اگر واقعا به دنبال کاهش وزن هستید و می‌خواهید بهترین میان‌وعده‎های شبانگاهی را از انواع سالم و کم‌کالری و چربی‌سوز آنها انتخاب کنید، می‌توانید در ادامه‌ی همین مقاله 13 خوراکی برای لاغری را پیدا کنید که سالم و کم‌کالری هستند، به فرایند چربی‌سوزی در بدن شما کمک می‌کنند و می‌توانند باعث لاغری شما ‌شوند.

خوراکی‌های مناسب قبل از خواب برای لاغری

  • ماست یونانی

ماست یونانی به دلیل این که حاوی پروتئین‌های بسیاری است و هم‌چنین شکر و کالری خیلی کمی دارد، می‌تواند یک گزینه‌ی عالی و کامل برای استفاده‌ی شبانگاهی باشد. مخصوصا اگر تمایل دارید که عضله‌سازی در بدن شما اتفاق بیفتد. اگر چند روز در هفته ورزش می‌کنید، عضلات بدن شما قطعا احتیاج به ماست یونانی خواهد داشت.

یک تحقیق که در نشریه‌ی آمریکایی فیزیولوژی منتشر شد، نشان داد که مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین درست قبل از خواب می‌تواند سنتزهای پروتئینی در بدن شما را تحریک کند و به همین شکل باعث ترمیم و رشد عضلات و عضله‌سازی در بدن شما شود.

به علاوه پروتئین لین موجود در این ماست به فرایند چربی‌سوزی و نهایتا لاغری شما کمک می‌کند و همچنین ماکرونوترینت‌های موجود در آن باعث می‌شود که کاهش وزن را تجربه کنید. ماکرونوترینت‌ها یا درشت مغذی‌ها، مواد غذایی هستند که باید به میزان کافی در عادت غذایی شما وجود داشته باشد. پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها از انواع مختلف آن هستند.

  • پنیر کوتاژ یا کلبه

پنیر کوتاژ نوعی از پنیر است که ظاهر آن بیشتر شباهت به خامه دارد. بیشتر شبیه پنبه‌های زده شده داخل تشک است تا یک پنیر! اما فایده‌ی آن برای لاغری ثابت می‌کند که پشت آن ظاهر نازیبا، قلبی از طلا پنهان شده است! پنیر کوتاژ و مقدار کمی نان یکی از بهترین‌ خوراکی‌هایی است که یک فرد می‌تواند پیش از رفتن به تخت خواب بخورد تا لاغر شود.

اگر ورزش می‌کنید و احتمالا بعد از تمریناتتان کشیدگی عضله را احساس می‌کنید، می‌توانید قبل از خواب یک اسنک کوچک پنیر کوتاژ بخورید و شاهد ترمیم شدن عضلاتتان در خواب باشید. به این علت که این پنیر مملو از پروتئین کازئین است و شما با مصرف این پنیر به شکلی سالم این پروتئین را به بدنتان می‌رسانید. کازئین در فرایند رشد عضله‌ و عضله‌سازی نقش مهمی دارد، به آن کمک می‌کند و به این شکل باعث لاغری شما می‌شود، آن هم وقتی که شما در خواب فرو رفته‌اید.

یک تحقیق که در نشریه‌ی آمریکایی فیزیولوژی منتشر شد، نشان داد که مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین درست قبل از خواب می‌تواند سنتزهای پروتئینی در بدن شما را تحریک کند و به همین شکل باعث ترمیم و رشد عضلات و عضله‌سازی در بدن افراد شود.

  • بادام

احتمالا از دیدن نام بادام در لیست خوراکی‌های مناسب برای لاغری تعجب کرده‌اید. با تکیه بر اطلاعاتی که در نشریه‌ی آمریکایی مربوط به سلامت قلب منتشر شده است، خوردن 40 گرم بادام به شکل روزانه نه تنها به فعالیت سالم قلب منجر می‌شود، بلکه با کاهش سطح کلسترول‌های بد در خون، می­تواند باعث بهبود وضعیت لیپیدی در بدن و کاهش وزن در افراد شود.

به علاوه بادام حاوی پروتئین، تریپتوفان و منیزیم است. تریپتوفان موجود در بادام به شما در به خواب رفتن هم کمک خواهد کرد و پروتئین موجود در آن باعث می‌شود که برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید.

  • عدس پخته یا عدسی

در هر نصف پیمانه عدسی چیزی حدود 9 گرم فیبر وجود دارد. با تکیه بر همین میزان از فیبر می‌توانید روی احساس سیری در تمام طول شب حساب کنید. به این شکل از شدت گرسنگی از خواب بیدار نمی‌شوید، به سراغ یخچال نمی‌روید و جدا از لاغری، خواب راحتی را هم تجربه خواهید کرد.

در یک تحقیق که انجام آن حدود 18 ماه به طول انجامید، مشخص شد که افراد با خوردن عدسی نه تنها یبوست خود را کاهش دادند، بلکه کاهش وزنی چشمگیر به خصوص در ناحیه‌ی شکم را تجربه کردند. البته این موضوع به معنی این نیست که فقط باید عدسی بخورید یا یک ماده‌ی غذایی را در عادت غذایی خود بگنجانید تا به کلی لاغر شوید. به معنای اثرگذاری این ماده‌ی غذایی در کاهش وزن و لاغری افراد است.

  • تخم‌مرغ

هر کس که به دنبال لاغری است، حتما باید از تخم‌مرغ هم در رژیم غذایی خود استفاده کند. هر تخم‌مرغ کامل چیزی حدود 80 کالری دارد و سرشار از پروتئین و آمینواسیدی به نام لوسئین است. اهمیت لوسئین در کاهش وزن برمی‌گردد به نقشی که در افزایش متابولیسم، فرایند عضله‌سازی و سنتز کردن پروتئین‌ها به عهده دارد.

  • فیله یا سینه‌ی مرغ گریل شده

در اغلب رژیم‌های متعادلی که به منظور لاغری و کاهش وزن و سایز تنظیم می‌شوند، فیله و سینه‌ی مرغ گریل شده وجود دارد. این ماده‌ی غذایی به راحتی پخته می‌شود و سرشار از پروتئین‌هایی است که بدن ما به آنها نیازمند است. بهترین راه برای برخوردار شدن هر چه بیشتر از فواید و اثرات مرغ در لاغری و چربی‌سوزی این است که تکه‌هایی از آن را به صورت گریل شده و بدون روغن مصرف کنید.

  • سیر

تاثیر سیر در لاغری به این شکل است که سیر یک ماده‌ی غذایی جادویی در بالا بردن سطح انرژی و متابولیسم است که باعث شدیدتر شدن فرایند چربی‌سوزی در بدن می‌شود. جادوی دیگر سیر مربوط می‌شود به احساس سیری که باعث می‌شود، شما توانایی کنترل کردن میل به سرک کشیدن به آشپزخانه را پیدا کنید و بعد از مدتی هم این عادت را به کلی کنار بگذارید.

البته این دو مورد نباید باعث شود که نقش سیر در کاهش فشار خون و افزایش میل به خواب در شب را فراموش کنیم. شما با خوردن سیر قبل از خواب به این شکل برای لاغری تلاش خواهید کرد.

  • کره‌ی بادام زمینی

اسنک‌های تست غلات و کره‌ی بادام‌زمینی یا ترکیب سیب با یک لایه‌ی کره‌ی بادام زمینی می‌تواند یک میان‌وعده‌ی جذاب و شکم‌پرکن عالی در تمام ساعات شبانه‌روز باشد، اما برای شب همچنان یک گزینه‌ی فوق‌العاده به شمار می‌رود. تریپتوفانی که (نوعی آمینواسید) موجود در کره‌ی بادام زمینی است، باعث می‌شود تا شما بهتر و راحت‌تر به خواب بروید و البته ویتامین بی موجود در نان تست غلات باعث می‌شود که بتوانید آن را هضم و جذب کنید.

دلیلی که کره‌ی بادام زمینی را تبدیل به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای لاغری می‌کند، مربوط می‌شود به پروتئین‌های گیاهی آن. پروتئین‌های گیاهی موجود در این کره به عضله‌سازی و طبیعتا لاغری شما منجر می‌شود و البته چربی‌های تک غیراشباع آن شما را برای مدت طولانی‌تری از گرسنگی محفوظ می‌دارد. حتی می‌توانید از ترکیب سیب و کره‌ی بادام زمینی استفاده کنید تا ساعات پایانی شب را بدون احساس گرسنگی و میل به خوردن خوراکی‌های مختلف بگذرانید.

نوشیدنی‌های مناسب برای لاغری قبل از خواب

  • دمنوش

نوشیدن دمنوش‌هایی مثل چای دارچینی کم رنگ، چای بابونه، چای نعنا فلفلی، دم کرده‌ی اسطوخدوس و سنبل الطیب پیش از این که به تخت خواب بروید، می‌تواند شما را خواب آلود کند و باعث شود تا صبح خواب با‌کیفیتی را تجربه کنید. به علاوه با مصرف مداوم این دمنوش‌ها جلوی احساس گرسنگی شبانه و سرکشی‌های نیمه‌شب به یخچال را می‌گیرید. به این شکل هر شب یک قدم به سوی لاغری برمی‌دارید و این در حالی است که شما خواب هستید!

  • چای سبز

تقریبا همه‌ بعد از شنیدن نام چای سبز به کاهش وزن و لاغری فکر می‌کنند. این خاصیت باعث می‌شود تا در تمام ساعات شبانه‌روز چای سبز طرفدارهای پر و پا قرص خود را داشته باشد. اما اگر پیش از خواب این چای را بنوشید، احتمالا در حین خواب چربی‌سوزی در بدن شما ادامه خواهد داشت.

یک فنجان چای سبز بدون کافئین و قند گزینه‌ای فوق‌العاده و تمام عیار برای کسانی است که به فکر لاغری هستند و در خواب هم نمی‌توانند از آن غافل شوند. چای سبز می‌تواند متابولیسم بدن شما را به نحوی بالا ببرد که چربی‌سوزی در بدن شما شدت بگیرد و نتیجتا لاغری را به میزان بیشتری تجربه کنید.

یک تحقیق که در نشریه‌ی آمریکایی فیزیولوژی منتشر شد، نشان داد که مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین درست قبل از خواب می‌تواند سنتزهای پروتئینی در بدن شما را تحریک کند و به همین شکل باعث ترمیم و رشد عضلات و عضله‌سازی در بدن افراد شود.

میوه‌های مناسب برای لاغری قبل از خواب

  • موز

خبر داشتید که موز هم سرشار از آمینواسید تریپتوفان است؟ همان آمینواسیدی که جلوتر گفتیم چه قدر در رقم زدن یک خواب با کیفیت موثر است. به علاوه شما با خوردن این میوه می‌توانید به راحتی جلوی دل‌ضعفه‌های ناشی از گرسنگی و کاهش قند خون در نیمه شب را بگیرید.

حتی می‌توانید از این میوه یک دسر خوشمزه‌ی شبانه و ساده درست کنید که تاثیراتی در لاغری هم دارد. یک موز  را قطعه قطعه کنید و برای مدتی کوتاه مثلا بیست دقیقه در فریزر قرار بدهید. بعد آن‌ها را له کنید. یک دسر شیرین و سالم که می‌تواند در لاغری هم کمک‌کننده باشد را بعد از شام و قبل از خواب به خودتان هدیه بدهید و به راحتی رفت‌وآمدهای شبانگاهی به سمت یخچال را به صفر برسانید.

بیشتر بخوانید: برای چربی سوزی چه بخوریم؟

  • توت‌ها

توت‌ها در بین میوه‌ها محبوب‌ترین برای لاغری و کاهش وزن هستند. هر جا صحبت از لاغری و میوه باشد، حتما اسمی از خانواده‌ی توت‌ها هم آورده می‌شود. اگر به خوردن خوراکی­های  شیرین بعد از غذا علاقه دارید، انواع مختلف توت‌ها را در دستور کار خودتان قرار بدهید.

البته یک خصوصیت دیگر هم دارند که باعث می‌شود، میوه‌های مناسبی برای مصرف شدن در ساعات پایانی شب باشند. این خصوصیت مربوط می‌شود به سرشار بودن از ملاتونین که هورمون مرتبط با خواب است. یک مقاله که در نشریه‌ی غذاهای دارویی منتشر شد، نشان داد که افراد بزرگسالی که پیش از خواب یک لیوان آب توت می‌نوشند، خواب با کیفیت و طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

  • گریپ‌فروت

مصرف مداوم و به میزان کافی مرکبات مخصوصا گریپ فروت باعث می‌شود که متابولیسم بدن شما به مرور بالاتر برود. با بالا رفتن سوخت و ساز، بدن شما چربی‌سوزی بیشتری انجام می‌دهد و در نتیجه به این شکل لاغری را تجربه خواهید کرد.

تمام میوه‌های مرکبات ویژگی چربی‌سوزی را به همراه دارند، اما درمورد گریپ فروت اوضاع متفاوت است. این میوه به شکلی ویژه و چشمگیر چربی‌سوزی در بدن را شدت می‌بخشد. البته در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد. این میوه توانایی بسیاری در کاهش قند و فشار خون دارد و همین می‌تواند به شما آسیب وارد کند.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این مقاله درمورد خوراکی‌هایی صحبت کردیم که خوردن آنها در پایان شب بهترین جایگزین ممکن بود تا افراد از خوردن خوراکی‌های غیرضروری، آسیب‌رسان و چاق کننده دوری کنند. 23 خوراکی که در این متن معرفی شد، با افزایش متابولیسم، بهبود کیفیت خواب و ایجاد احساس سیری به مدت طولانی در افراد باعث لاغری می‌شدند یا جلوی چاق شدن را می‌گرفتند.

امیدواریم که از این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده باشید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا در بخش کامنت‌ها، نظرات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر