رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید گوشت مرغ تازه

در هنگام خرید گوشت مرغ تازه، چگونه گوشت مرغ تازه را از فاسد تشخیص دهیم؟ اگر به‌دنبال پاسخ این سوال هستید، مطلب زیر برای شماست.

نکته‌ای مهم در خصوص انتخاب گوشت مرغ

هر چند وقت یکبار شایعاتی مربوط به سلامت گوشت مرغ تازه به گوش می‌رسد که باعث نگرانی کل جامعه می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این پست را به چگونگی بررسی و تشخیص سالم بودن و یا نبودن این گوشت با استفاده از ظاهرش اختصاص دهیم. 

شما می‌توانید برای خرید آنلاین مرغ تازه به وب‌سایت به‌روز مارت مراجعه کنید. به‌روز مارت بازار آنلاین محصولات تازه است که خرید شما را با ماشین یخچال‌دار به دستتان می‌رساند. 

شناسایی مرغ سالم  

از مهم‌ترین فاکتورها برای تمیز قائل شدن گوشت مرغ سالم از ناسالم، بوی نامطبوع آن است. بوی نامطبوع زیر قسمت بال، حاکی از کهنه بودن این گوشت است. در بیشتر موارد، فساد مرغ از نوک بال‌های آن آغاز می‌شود.

باید بدانید که ارائه هر یک از قسمت‌های مرغ به صورت فله‌ای و باز (بدون بسته‌بندی) و همچنین خرد کردن و فروش تکه‌های آن به همین صورت در سراسر کشور ممنوع و غیرقانونی است. به همین دلیل به شدت توصیه می‌شود از خرید قسمت‌های قطعه ‌قطعه شده (و یا کامل) بدون نشانه استاندارد، اکیدا خوداری کنید زیرا تحت نظر بازرسی سازمان دامپزشکی کشور انجام نشده و ممکن است تهدیدی برای سلامت شما یا اطرافیانتان باشد.

سوالی که بسیاری از ما می‌پرسند این است که کدام قسمت از گوشت مرغ تازه بهتر یا بدتر است. در پاسخ باید گفت که بهتر یا بدتری وجود ندارد ولی سینه آن پروتئین بیشتر و کالری کمتری دارد که بیشتر برای ورزشکاران جذاب است. این درحالی است که ران آن به دلیل وجود چربی بیشتر، خوشمزه‌تر و نرم‌تر است و البته طرفدارهای بیشتری هم دارد.

باید بدانید که از نظر متخصصان تغذیه، ارزش غذایی ران مرغ معادل گوشت قرمز است. به همین دلیل مصرف آن به افرادی که اسید اوریک بالایی دارند، پیشنهاد می‌شود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید از جمله مواد مهم در رژیم غذایی بیماران مبتلا به کم‌خونی، ران مرغ (البته در کنار دارو) است.

سوال دیگر که به کرات پرسیده می‌شود درباره مصرف غضروف‌ها و استخوان‌هایی است که بر اثر حرارت نرم شده‌اند. باید گفت مصرف آنها نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه عالی هم هست زیرا منبع خوبی از کلسیم و فسفر به شمار می‌آیند؛ به علاوه، بخش‌های غضروفی حاوی ترکیبات پروتئینی نیز هستند که این مهم به ویژه برای ورزشکاران و یا افرادی که به دنبال کاهش وزن‌اند، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

پای مرغ نیز همانند غضروف منبع غنی از پروتئین، کلسیم و فسفر است. متاسفانه در فرهنگ ما، مصرف پای مرغ به عادات غذایی مردم تبدیل نشده و مردم بیشتر تمایل دارند که دل و جگر آن را که از نظر تغذیه‌ای ارزش زیادی ندارد، مصرف کنند.

سوال: علت قسمت‌های کبود و یا خون مرده در برخی از قسمت‌های گوشت مرغ تازه چیست؟

جواب:  این مهم دو دلیل دارد:

  • در مورد نحوه خرید مرغ از کشتارگاه باید به این نکته اشاره کرد که هنگام جمع‌آوری مرغ‌ها و ارسالشان به کشتارگاه، تمامی چراغ‌ها در مرغداری‌ها خاموش شده و تنها نور قرمز روشن است، این نور باعث کوری مرغ‌ها می‌شود. در هنگام جمع‌آوری و ارسال به کشتارگاه، این طیور شروع به دویدن می‌کنند، بنابراین بر اثر ندیدن مانع ممکن است زیر دست و پا مانده و کبود شوند.
  • در برخی اوقات به دلیل بالا بودن سرعت کشتار زیاد، قسمت‌هایی از بدنشان در دستگاه چیلر یا خنک‌کننده گیر کرده و در نتیجه کبود می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گوشت قرمز

به هر حال، علت این کبودی‌ها یا خون‌مردگی‌ها بیماری نیست. ولی باید کبودی‌ها را به دلیل طعم نه چندان خوشایند و البته فسادپذیری بالایش، جدا کرده و دور بیاندازید. توصیه می‌کنیم از مصرف قسمت‌های خون‌مرده و کبود شده گوشت مرغ جدا خودداری کنید.

سوال:  آیا مصرف پوست مرغ مضر است؟

جواب: پاسخ به این پرسش، نیاز به اطلاعات اولیه درباره چگونگی پرورش آن دارد. به شرطی که از سلامت، بهداشت و ارگانیک بودن محصول مطمئنید، می‌توانید پوست آن را همراه با گوشتش بپزید. ولی اگر اطلاعات قابل اطمینانی در این خصوص ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اقدام به طبخ، پوستش را جدا کرده و دور بیاندازید زیرا که پوست آن محل تجمع آلودگی و چربی‌های متعددی است.

تشخیص گوشت مرغ تازه

تشخیص گوشت مرغ تازه
 
  • همانطور که در بالا گفتیم، بوی نامطبوع زیر قسمت بال و محوطه شکمی، نشانه کهنه بودن آن است.
  • بوی نامطبوع در نوک بال‌ها، دلیلی بر فساد آن است.
  • هر گونه تغییر رنگ به رنگ‌هایی همچون سبز، نشانه‌ای از رشد میکروب‌ها و کهنه بودن گوشت است.
  • باید بدانید که مرغی که در ابتدا مرده باشد، محل برش گردنش ملتهب و برجسته نیست.
  • سطح گوشت تازه، لزج و چسبنده نیست.
  • سینه و ران باید سالم، تمیز، بدون هیچ بو و یا رنگ غیرعادی باشد.

نکات خرید گوشت مرغ تازه

فرقی نمی‌کند که به‌دنبال خرید مرغ کامل هستید یا خرید مرغ سایز کوچک، نکاتی که در ادامه گفته‌ایم را رعایت کنید.

  • تمامی تکه‌های موجود در بسته‌بندی باید همرنگ باشند. این نکته می‌تواند راهنمای خرید فیله مرغ هم باشد و به شما در خرید گوشت تازه فیله کمک کند.
  • وزن طبیعی برای یک مرغ، بین 1.5 تا دو کیلوگرم است. وزن بیشتر، غیر طبیعی و حاکی از تزریق هورمون به آن است. کمتر از این وزن، گوشت‌های خوشمزه‌ای نخواهند بود. همچنین به سایز سینه و ران دقت کنید که طبیعی باشد.
  • همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم از خرید فله‌ای (به دلیل آنکه هیچ نظارتی بر روی آن وجود ندارد) جدا خودداری کنید. برای خرید حتما به تاریخ تولید، تاریخ انقضا و تاریخ بسته‌بندی و همچنین شرایط نگهداری و دیگر اطلاعات نوشته شده بر روی بسته‌بندی محصول کاملا دقت کنید.
  • خرید جگر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا جگر و کبد محل تجمع واکسن‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و بازمانده داروهایی است که در پرورش صنعتی این طیور به آنها تزریق یا خورانده می‌شود. به علاوه، جگر حاوی چربی زیاد است که برای افراد با چربی خون بالا، به شدت مضر است.

برای خرید مرغ سالم توجه به چه نکاتی الزامی است ؟

درست است که از روی ظاهر نمی‌توان به سلامت گوشت مرغ تازه به طور دقیق پی برد ولی نکاتی در این بین وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید مطمئن شوید که محصولی کهنه و یا فاسد خریداری نمی‌کنید و از خرید مرغ سالم اطمینان حاصل کنید. 

  • حتما از مراکز معتبر و شناخته‌شده خرید کنید.
  • از خرید محصولی که از تاریخ تولیدش بیش از 72 ساعت گذشته، اکیدا خودداری کنید زیرا دیگر طبیعی و ارگانیک به شمار نمی‌آید.
  • از خرید فله‌ای جدا پرهیز کنید و حتما محصول بسته‌بندی شده خریداری کنید که تاریخ تولید، انقضا و دیگر اطلاعات لازم بر روی آن درج شده باشد.

آیا به مرغ‌ها هورمون می‌زنند؟

این یک واقعیت است که روش‌های ارگانیک و سنتی گذشته پاسخگوی نیاز غذایی این تعداد از جمعیت امروز نخواهد بود ولی تزریق هورمون‌ها به طیور، توجیه منطقی در پی ندارد زیرا هزینه‌های سرسام‌آوری برای تولیدکننده در بر داشته و هیچ سود مالی برای وی نخواهد داشت. حتی استفاده از هورمون نیز تاثیر سویی بر سلامت مصرف‌کننده ندارد زیرا عمر هورمون‌ها تنها چند روز است و زمانی‌که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تقریبا بیشترین اثر خود را از دست داده و با وارد شدن به بدن، به سادگی دفع می‌شوند. 

ولی به این طیور انواع آنتی بیوتیک و دیگر داروها تزریق یا خورانده می‌شود. در ادامه باید بر این نکته تاکید کنیم که دوز این داروها به حدی نیست که خطر جدی متوجه سلامتی مصرف‌کننده باشد. تنها خطر این است که وارد شدن تدریجی آنتی بیوتیک‌ها به بدن باعث مقاوم‌سازی میکروب‌ها در برابر آنها می‌شود. به همین دلیل است که امروزه انواع آنتی بیوتیک‌ها کارایی سابق را ندارند. 

ضررهای گوشت مرغ

مصرف مکرر این محصول، شما را از دیگر منابع پروتئینی باز می‌دارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم که بیشتر از سه یا نهایت چهار بار در هفته مصرف نکنید.

به یاد داشته باشید مهم‌ترین اصل تغذیه سالم، تنوع غذایی است. به همین دلیل دیگر منابع پروتئینی مانند حبوبات، سفیده تخم مرغ، سویا و غیره را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نکته‌ای مهم در خصوص انتخاب گوشت مرغ تازه

راهنمای خرید گوشت مرغ تازه

سفید بودن این محصول ملاکی برای سالم و باکیفیت بودنش نیست. به یاد داشته باشید نوع پرورش طیور و بالانس غذایی آنها (تعادل میان چربی و پروتئین) در مزه گوشت آن بسیار مهم است. از جمله دلایل طعم بد آن، افزودن پودر ماهی به تغذیه آنهاست. البته نوع تغذیه طیور نیز بر رنگ گوشتشان تاثیری مستقیم دارد ولی در مجموع رنگ زرد کهربایی، بهترین رنگ گوشت مرغ است.

به یاد داشته باشید در برخی از کشتارگاه‌ها برای سفید شدن رنگ گوشت‌ها، آنها را در آب با درصد بالایی از کلر نگهداری می‌کنند. بنابراین سفید بودن الزاما نشانه‌ای از سالم بودن و یا طعم بی‌نظیر نیست.

روش صحیح طبخ گوشت مرغ

روش‌های مختلفی برای طبخ گوشت مرغ وجود دارد: آبپز کردن، بخارپز کردن، کبابی کردن و سرخ کردن.

ولی از نظر کارشناسان، بهترین روش طبخ، آبپزکردن یا بخارپز کردن آن است. به خاطر بسپارید که مدت زمان طبخ زیادی باعث از بین رفتن ویتامین‌های گروه B می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برش‌های خود را کوچکتر کرده تا زودتر مغزپخت شوند. یک برش کوچک برای پخت به 20 دقیقه (در حرارت 100 درجه سانتی‌گراد) زمان نیاز دارد.

بسیاری از ایرانیان، عاشق جوجه کباب آتشی هستند. کارشناسان تغذیه بسیار موافق با جوجه کباب به خصوص جوجه کبابی که با استفاده از زغال تهیه شده باشد، نیستند. بهتر است برای تهیه جوجه کباب از شعله گاز استفاده شود. به علاوه، در این روش پخت به دلیل سوختن چربی‌های موجود در گوشت و پوست، ترکیبات بسیار مضر و سرطان‌زا ایجاد می‌شود.

سرخ کردن به ویژه برای افرادی که با مشکل چربی خون دست به گریبانند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بسیاری از افراد سوال می‌پرسند که آیا پخت گوشت مرغ در مایکروفر اشکالی دارد و آیا اشعه مایکروفر سلامت آن را به خطر می‌اندازد. در پاسخ به این پرسش باید گفت که تاکنون هیچ تحقیق علمی، مضرات اشعه مایکروفر بر سلامت غذا را تایید نکرده است. پس می‌توانیم با قطعیت بگوییم که پخت آن در مایکروفر بسیار بهتر از روش‌های کبابی و یا سرخ کردن درون روغن است. به علاوه، به دلیل زمان کمتر در پخت، بسیاری از ویتامین‌های آن نیز حفظ می‌شود.

با این امید که این مقاله توانسته باشد تا اطلاعاتی که به دنبال آنید، در اختیارتان قرار داده باشد. منتظر دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمندتان در این‌باره هستیم.

ارسال نظر