رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید دل و جگر – نکات مربوط به خرید دل و جگر مرغ و گوسفندی

در هنگام خرید محصولات پروتئینی؛ مثل دل و جگر، یکی از چیزهایی که کار را تا حدی برای ما سخت می‌کند، تشخیص سلامت این محصولات است. در این راهنمای خرید دل و جگر به نکاتی می‌پردازیم که به شما کمک کند تا دل و جگر سالم را تشخیص دهید و خریداری کنید. به علاوه این راهنما شامل راهنمای خرید دل مرغ و همچنین راهنمای خرید جگر مرغ هم خواهد شد.

چگونه جگر گوسفندی سالم را تشخیص بدهیم؟

دل و جگر گوسفند خواص بسیاری دارد و همین باعث می‌شود که افراد زیادی برای خریدن آن اقدام کنند. در حالی که اگر در هنگام خرید به نکات مهم توجه نکنید، احتمال دارد که سلامتی خود را به خطر بیاندازید.

اولین نکته برای تشخیص جگر گوسفندی سالم توجه به ظاهر آن است.

  • رنگ جگر باید قرمز مایل به قهوه‌ای باشد و سطح و بافت آن نیز حالتی یکدست داشته باشد.
  • دومین موردی که باید به آن دقت کنید این است که روی جگر نباید هیچگونه لکه، رنگ‌پریدگی، نقاط پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها، پرخونی (جمع شدگی خون)، علامتی از زخم، ضرب‌ دیدگی و البته پلاسیدگی (مچالگی) وجود داشته باشد. علائمی که گفته شد از متداول‌ترین علائمی است که در صورت وجود داشتن بر روی جگر باید از خریدن آن منصرف شوید.

توجه به این موارد به شما در قدم اول کمک می‌کند که تا بتوانید یک جگر ناسالم را به خوبی تشخیص بدهید و از خرید آن صرف نظر کنید.

تشخیص دل و جگر گوسفندی سالم از خراب

در قدم بعدی باید به حالت کلی و ظاهر جگر دقت کنید. لبه‌های جگر باید حالتی منسجم داشته باشند، در حالی که یکی از مشخصه‌های بارز جگر ناسالم این است که معمولا دارای لبه‌های شُل و وارفته، رنگ‌پریده و همچنین بویی نامطبوع است. پس جگر سالم باید حالتی منسجم و زوایایی تند داشته باشد و جگر ناسالم دارای انحناهای بیشتری است.

دقت کنید که برای تشخیص یک جگر فاسد یا مانده قرار نیست همه‌ی این موارد وجود داشته باشد. هر یک از علائم مربوط به رنگ، بافت و بوی نامطبوع کافی است تا از خریداری محصول امتناع کنید.

قدم سوم برای تشخیص تازگی دل و جگر در هنگام خرید از قصابی و فروشگاه‌های پروتئینی این است که گوشت را با دست لمس کنید. با دو انگشت اشاره و میانی خود به دل یا جگر فشار بیاورید و دستتان را بردارید. اثر انگشت شما نباید بر روی آن باقی بماند. این یکی از علائمی است که به خوبی نشان می‌دهد دل و جگر فاسد است. این قانون در مورد محصولات پروتئینی و گوشتی صدق می‌کند.

روی جگر نباید هیچگونه لکه، رنگ‌پریدگی، نقاط پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها، جمع شدن خون، علامتی از زخم، ضربدیدگی و البته پلاسیدگی وجود داشته باشد.

 

راهنمای خرید دل و جگر گوسفندی – دل و جگر بسته‌بندی

درمورد دل و جگر گوسفندی بسته‌بندی نکاتی که باید مورد بررسی قرار بگیرند، متفاوت‌تر هستند. به این علت که اطلاعات بیشتری از محصول در اختیار دارید و تقریبا تمام موارد مهم مربوط به دل و جگر روی یک برچسب و بر روی بسته‌بندی حک شده است. در هنگام خرید دل و جگر بسته‌بندی طبق چک‌لیست زیر عمل‌ کنید:

تاریخ تولید و تاریخ انقضای دل و جگر بسته‌بندی

درمورد دل و جگر به طور کلی هر چه محصول به تاریخ تولید نزدیک‌تر باشد، به سلامتی هم نزدیک تر است. البته حتما در قدم اول به مواردی که جلوتر گفتیم دقت کنید و بعد تاریخ تولید و انقضا را چک کنید.

توجه به مهر دامپزشکی و سیب سلامت سازمان غذا و دارو

در هنگام خرید دل و جگر گوسفندی بسته‌بندی به دنبال سه آرم بگردید تا حتما روی محصول خورده باشند. برندهای مناسب برای خرید دل و جگر بسته‌بندی حتما دارای این سه آرم هستند و البته می‌توانید با ضمانت این سه آرم از کیفیت دل و جگر گوسفندی اطمینان حاصل کنید.

  • اولی مُهر دامپزشکی است که نشانگر سلامت گوسفند یا مرغ در هنگام ذبح است که در حال خرید دل و جگر آنها هستید. به این معنی که گوسفند یا مرغ به دلایل بیماری یا آسیب‌دیدن از بین نرفته است و به شکل سالم و اسلامی ذبح شده است.
  • دومی آرم استاندارد است که نشان می‌دهد محصول از نظر مواردی که سازمان استاندارد برای تولیدات محصولات قرار داده، توانسته نمره‌ی قبولی کسب کند. این آرم به محصولاتی داده می‌شود که توانسته باشند از حد نصاب این سازمان از لحاظ کیفیت حد قابل قبولی را کسب کنند.
  • سومی آرم سازمان غذا و دارو است که به شکل یک سیب سبز و آبی است و سلامتی محصول از نظر این سازمان را به شما نشان می‌دهد.

بسته‌بندی دل و جگر

بسته‌بندی باید شفاف و بدون آسیب‌دیدگی و پارگی باشد. باید بتوانید دل و جگر را به طور کامل مشاهده کنید، بسته‌بندی نباید هیچگونه پارگی، شیار و راه نفوذی داشته باشد تا عوامل بیماری‌زایی مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها نتوانند به آن وارد شوند و در آن رشد کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد گوشت را از بین ببریم؟

راهنمای خرید دل و جگر مرغ

در این بخش از راهنمای خرید به دل و جگر مرغ می‌پردازیم و نکاتی که در هنگام خرید درمورد آن وجود دارد.

برای تشخیص دل و جگر مرغ باکیفیت طبق چک‌لیست زیر عمل کنید:

  1. دل و جگر مرغ دارای رنگ قرمز تیره و شفافی است و بافت آن سر و شکل منسجم دارد. حجم آن نسبت به دل و جگر گوسفند کوچک‌تر است.
  2. دل و جگر مرغ تازه و سالم از نظر رنگ و انسجام باید تماما یکدستی و قوام داشته باشد. هیچگونه لکه، زخم خونی، شکاف یا شیار، کیست و غده‌ای نباید بر آن وجود داشته باشد.
  3. دیدن هر یک از موارد بالا مخصوصا لکه‌های خونی و زخم می‌تواند به راحتی گویای این مطلب باشد که مرغ به هنگام مرگ به سختی آسیب‌دیده و سلامت و کیفیت لازم را ندارد.
  4. هیچگونه بوی نامطبوعی نباید از جگر مرغ به مشام شما برسد. کمترین بویی که با بوی طبیعی مرغ متفاوت باشد، نشانه‌ی واضحی است برای تشخیص عدم سلامت دل و جگر مرغ و در این صورت باید از خریدن آن صرف نظر کنید.
  1. درمورد خرید دل و جگر مرغ بسته‌بندی هم تمام نکاتی که در بخش راهنمای خرید دل و جگر گوسفندی گفته شد، در این مورد هم صدق می‌کند که برای پرهیز از دوباره‌گویی در این بخش به ذکر آن نمی‌پردازیم.

راهنمای خرید دل و جگر مرغ و گوسفند

  • دل و جگر گوسفندی و مرغ و همچنین قلوه‌‌ی تازه گوسفندی به راحتی فسادپذیر هستند. به همین دلیل در هنگام خرید دقت کنید که این محصولات پروتئینی حتما در یخچال با در بسته نگه‌داری شوند. اگر آنها را به شکل بسته‌بندی خریداری می‌کنید هم باید در یخچال و محیط کاملا سرد نگه‌داری شوند.
  • اگر قصد دارید که دل و جگر را به صورت آنلاین سفارش بدهید، اولا درمورد فروشگاه مورد نظر به خوبی تحقیق و آن را اعتبارسنجی کنید. درباره روش‌های اعتبارسنجی، در مقاله‌های راهنمای خرید میوه به صورت آنلاین و مزایای خرید آنلاین به تفصیل صحبت کرده‌ایم.
  • به علاوه در خرید آنلاین این محصولات توجه داشته که سفارش‌های شما از مبدا تا مقصد موردنظر شما حتما و حتما باید در شرایط سرد و مطلوب نگه‌داری شود. به این علت که در مسیر ارسال و رسیدن به دست شما امکان فساد این محصولات همچنان وجود دارد. خوشبختانه بازار آنلاین به روز رسان با ارسال حمل در شرایط زنجیره‌ی سرد خطر فساد محصولات فسادپذیر را به صفر رسانده است.
  • در هنگام خرید حضوری به شرایط فروشگاه پروتئینی مورد نظر توجه ویژه‌ای داشته باشید. تمام افرادی که با دل و جگر (از هر نوعی که باشد) ارتباط دارند، باید لباس تمیز و سفید، کلاهی که موها را پوشش دهد به تن داشته و دستکش پاکیزه به دست کرده باشند. به علاوه کارت بهداشت فروشگاه باید در معرض دید خریداران و مشتریان قرار گرفته باشد. به بویی که در فضای فروشگاه به مشام می‌رسد، توجه داشته باشید و همچنین تمامی محصولات مورد نظر شما باید در یخچال شیشه‌ای و در جلوی چشم شما قرار گرفته باشند.

راهنمای خرید دل و جگر نکاتی برای نگه‌داری دل و جگر مرغ و گوسفند

  • اگر دل و جگر را در فریزر قرار داده‌اید، بعد از بیرون آوردن آن از فریزر در پختن آن تعلل نکنید.
  • بعد از این که با دل و جگر پخت‌وپز انجام دادید، به هیچ عنوان آن را دوباره در فریزر نگه‌داری نکنید. این محصولات به سرعت فاسد می‌شوند و این کار احتمال فاسد شدن آنها را افزایش می‌دهد.
  • به منظور این که از فاسد شدن دل و جگر جلوگیری کنید، برای باز کردن یخ دل و جگر فریزر می‌توانید آنها را در ظرف دردار بریزید و مدتی در یخچال قرار بدهید تا یخ آن در محیطی سرد باز شود. اگر برای باز شدن یخ آن عجله دارید و از مایکروفر استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که پس از آن به سرعت پخت‌وپز را شروع کنید.
  • دل و جگر (فارغ از مرغ یا گوسفندی) در فریزر به مدت سه ماه قابل نگه‌داری است.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این مقاله یک راهنمای خرید دل و جگر گوسفندی و البته راهنمای خرید دل و جگر مرغ را ارائه دادیم که در آن به نکات مرتبط با خرید و نگه‌داری این محصولات پرداختیم. با استفاده از دو چک‌لیست خریدی که در این مقاله ارائه دادیم، شما می‌توانید بر اساس نشانه‌ها یک دل و جگر سالم را از نوع بی‌کیفیت، مانده و ناسالم تشخیص بدهید.

امیدواریم که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از این مقاله به دست آورده باشید و نظر خود را برای ما در بخش کامنت‌ها بنویسید.

ارسال نظر