رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه آش شله قلمکار تهرانی اصیل و مجلسی

بدون شک یکی از خوشمزه‌ترین و مجلسی‌ترین آش‌های ایران، شله قلمکار است که در اینجا طرز تهیه آن را برای شما می‌گوییم!

تهیه آش شله قلمکار

آش شله قلمکار خوشمزه‌ترین آش مجلسی ایران است و پیشنهاد می‌کنیم که در اولین فرصت این غذا را بپزید. البته اگر نمی‌دانید طرز تهیه این آش چگونه است، با ما بمانید تا در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، طرز تهیه دقیق و کامل این آش را برای شما بگوییم و نکات و ترفندهای خوشمزه‌تر شدن آن را در کنار هم مرور نماییم.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مواد آش شله قلمکار مجلسی و اصیل

    برای پخت این آش به مواد اولیه زیر نیاز دارد:

    مواد لازم مقدار
    گوشت و قلم گوسفندی ۱ کیلو
    بلغور گندم ۱ پیمانه
    عدس ۱ پیمانه
    لوبیا سفید و لوبیا قرمز از هر کدام ۱ پیمانه
    لوبیا چیتی و نخود از هر کدام ۱ پیمانه
    لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه
    ماش ۱ پیمانه
    برنج نیم‌دانه ۱ پیمانه
    سبزی آش ۱/۲ کیلو
    پیاز ۶ عدد
    ادویه و نمک به میزان لازم

    اگر مواد اولیه گفته شده را در خانه ندارید در فروشگاه اینترنتی به‌روز مارت همه مواد غذایی از بهترین برندهای معتبر کشور تهیه و عرضه شده‌اند و می‌توانید محصولات غذایی مورد نیاز خود را فقط با چند کلیک بخرید.

     ارسال همه مواد غذایی حساس به تغییرات دمایی با ماشین‌های یخچال‌دار استاندارد، یکی از مزیت‌های خرید از فروشگاه آنلاین به‌روز مارت است که کیفیت و تازگی مواد اولیه را تا لحظه تحویل به دست شما، تضمین می‌کند.

    حالا اگر همه حبوبات مورد نیاز، گوشت و قلم، سبزی و پیاز را دارید، به بخش بعدی بیایید که نحوه آماده‌سازی مواد لازم را هم به شما بگوییم!

    آماده‌سازی مواد آش شله قلمکار از روز قبل

    هر چقدر این غذا را آهسته و با حرارت ملایم‌تری بپزید، آش شما خوشمزه‌تر خواهد شد. پس همه این مواد را یک روز زودتر آماده کنید و آش را از شب قبل، بار بگذارید.

    ۱. همه حبوبات را به‌صورت مجزا بخیسانید

    اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان پخت شله قلمکار باید بدانید این است که همه حبوبات را باید از شب قبل خیس کنید. دلیل این موضوع، استفاده از چندین مدل حبوبات است که همه آن‌ها نفخ زیادی دارند. حتما هر کدام از حبوبات را به‌صورت مجزا و در ظرف‌های جداگانه، خیس کنید و هر یک الی دو ساعت، آب آن‌ها را تعویض نمایید.

    این نکته مهم را برای پخت آش دندونی هم به خاطر بسپارید. اگر نمی‌دانید این آش چگونه درست می‌شود، در مطلب «طرز تهیه آش دندونی»، طرز پخت آن را شرح داده‌ایم.

    ۲. سبزی آش را خرد کنید

    سبزی آش شله قلمکار شامل شوید و تره است و می‌توانید در صورت تمایل، جعفری و اسفناج هم به آن‌ها اضافه کنید. همه این سبزی‌ها را با نسبت‌ها دل‌خواه آماده کرده و تمیز کنید. سبزی‌ها را در مقداری آب خیسانده و سپس بشویید. برای پخت این آش، سبزی‌ها را به‌صورت دستی و با یک چاقوی خیلی تیز، برش بزنید تا بافت آن‌ها له نشود. نیازی به نرم‌کردن و ریزکردن سبزی‌ها نیست و آن‌ها را متوسط، خرد کنید.

    ۳. بلغور و برنج را دو ساعت پیش از پخت آش، بخیسانید

    برخلاف حبوبات، برنج و بلغور به خیساندن زیاد نیازی ندارند و تنها یک الی دو ساعت خیساندن، کاملا کافی است. پس زمانی که پخت غذا را شروع کردید و تا زمان نرم‌شدن حبوبات، این دو را هم بخیسانید.

    با این کارها، تقریبا آماده‌سازی اولیه تمام شده و باید کارتان را شروع کنید.

    مراحل پخت آش شله قلمکار تهران

    مراحل پخت آش شله قلمکار

    پیشنهاد می‌کنیم که پخت این آش را شب قبل، آغاز کنید و اجازه دهید در طول شب و تا ناهار یا شام روز بعد، غذای شما آرام بپزد.

    مرحله اول: حبوبات را بپزید

    همان‌طور که در ابتدا گفتیم، برای پخت شله قلمکار، حتما باید حبوبات را به‌صوت مجزا بخیسانید و علاوه بر آن، بهتر است آن‌ها را هم به‌صورت جداگانه بپزید. با وجود این، ما هم به‌خوبی می‌دانیم که در خانه و با اجاق گاز معمولی، پخت همه این حبوبات به‌تنهایی، امکان‌پذیر نیست و برای همین، یک روش خوب برای انجام این کار داریم.

    در این روش،‌ لازم است تا آب انواع لوبیاها را برای بار آخر عوض کرده و آن‌ها را خوب بشویید. همه آن‌ها را در یک قابلمه ریخته و با آب ولرم، روی حرارت بگذارید. ماش و عدس را نیز شسته و در یک قابلمه، با هم بپزید. پس از حدود نیم ساعت، ماش و عدس نرم می‌شوند. آب آن‌ها را دور ریخته و آن‌ها را کنار بگذارید.

    پخت لوبیاها به زمان بیشتری نیاز دارد و حدود دو تا سه ساعت باید صبر کنید. در این فاصله مرحله بعد را شروع کنید.

    مرحله دوم: قلم و گوشت گوسفندی را بپزید

    این آش مجلسی و لذیذ، با مقدار زیادی گوشت و البته عصاره قلم، تهیه می‌شود. ابتدا قلم‌ها و گوشت‌ها را با مقداری آب همراه با یک عدد پیاز، زردچوبه، چوب دارچین و دیگر ادویه‌های دل‌خواه، روی حرارت بگذارید. پس از دو الی سه ساعت، عصاره قلم خارج شده و همه گوشت‌های روی قلم به‌خوبی می‌پزند. قلم‌ها را خارج کرده و عصاره قلم را از صافی رد کنید.

    مغز قلم را کاملا خالی کنید، گوشت‌های روی قلم را نیز جدا کرده و همه را در یک ظرف جداگانه، کنار بگذارید. تکه‌های گوشت را نیز ریش‌ریش کنید. در این فاصله، لوبیاها نیز کاملا نرم‌ شده‌اند. آن‌ها را هم آبکش کنید و لوبیاها را هم در کنار عدس و ماش، گذاشته و به مرحله بعدی بروید.

    مرحله سوم: حبوبات، قلم و گوشت را ترکیب کنید

    قابلمه اصلی را برای تهیه آش شله قلمکار تا نیمه پر از آب کرده و همه حبوبات، گوشت، مغز قلم و البته عصاره آن را افزوده و قابلمه را روی حرارت بگذارید. برنج و بلغور گندم را افزوده و همه مواد را هر چند دقیقه هم بزنید.

    پس از حدود یک ساعت، سبزی‌ها را هم اضافه کرده و اجازه دهید مواد آش، چندین ساعت به‌آرامی بپزند. نکته مهم برای کش‌دار شدن این آش، هم‌زدن مدام مواد آش است. می‌توانید بعد از حدود 5 تا 8 ساعت پخت، در یک ساعت آخر قبل از سرو، آش را با یک کفگیر یا ملاقه بزرگ، مدام هم بزنید تا گوشت‌ها کاملا باز شده و حبوبات کمی له شوند. این نکته، راز طلایی خوشمزه شدن آش شله قلمکار است.

    مرحله چهارم: با پیاز داغ، آش را تزیین کنید

    تزیین آش شله قلمکار

    4 الی 5 عدد پیاز را خلالی خورد کرده و با روغن و زردچوبه سرخ کنید. پس از سرخ شدن کامل، پیازها را کنار گذاشته و نعناع داغ درست کنید. برای آماده‌کردن نعناع داغ، روغن را داغ کرده و سپس حرارت را خاموش کنید. پودر نعناع را در روغن داغ ریخته و مدام هم بزنید تا عطر و بوی آن پخش شود. در صورت تمایل، کمی سیر هم خلالی کرده و در روغن تفت دهید تا رنگ آن کمی طلایی شود.

    آش شما پس از غلیظ و کش‌دار شدن، آماده است. شله قلمکار را در ظرف‌های مورد نظر بکشید و آن را با پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ، تزیین کرده و نوش جان کنید. این آش خوشمزه، تنها یکی از انواع آش‌های مجلسی ایران است و اگر دوست دارید با بقیه آش‌های اصیل ایرانی آشنا شوید، تنها کافی است نیم‌نگاهی به مطلب «معرفی 11 آش ساده و خوشمزه» بیندازید و برای روزهای آتی، یکی از آن‌ها را بپزید.

    ترفندهای طلایی شما برای پخت این آش چیست؟

    شما برای تهیه آش شله قلمکار چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟ دستور پخت اختصاصی شما چیست؟

    در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، طرز تهیه دقیق و کامل آش شله قلمکار تهرانی را با هم مرور کردیم. امیدواریم هر چه زودتر این آش لذیذ و مجلسی را بپزید و از طعم فوق‌العاده خوشمزه آن در کنار عزیزان خود، لذت ببرید.

    ارسال نظر