رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه آش گوجه فرنگی اصل تبریزی + چند دستور ساده

اگر دنبال یک آش ساده و خوش طعم هستید که بچه‌ها را دور سفره جمع کند، آش گوجه فرنگی تبریز را امتحان کنید.

آش گوجه فرنگی از آن غذاهای اصیل تبریزی است که به خاطر سادگی و طعم و رنگ اشتها آورش طرفداران زیادی دارد. این آش در زبان ترکی، آبغورا آشی یا مادورا آشی هم گفته می‌شود. مواد اصلی مورد نیاز برای طبخ آش گوجه، برنج نیم دانه، آبغوره و گوجه فرنگی است اما به چند شیوه متفاوت تهیه می‌شود. ما در این صفحه از مجله به روز مارت (به روز مگ) رایج‌ترین دستورهای تهیه آش گوجه را برای شما آورده‌ایم.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طرز تهیه آش گوجه ساده

    از آنجا که آش گوجه به صورت مجلسی هم پخته می‌شود در این قسمت قصد داریم ابتدا ساده‌ترین دستور تهیه این آش اصیل تبریزی را به شما آموزش دهیم. یک پیمانه لوبیا چشم بلبلی را در آب بخیسانید و پس از 6 ساعت که نفخ آن گرفته شد دست به کار پخت آش شوید:

    • در یک قابلمه مناسب 2 الی 3 عدد پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.
    • مقداری از پیاز داغ را برای تزیین آش کنار بگذارید و به بقیه آن زردچوبه و فلفل اضافه کنید.
    • لوبیا را همراه 5 الی 6 پیمانه آب درون قابلمه بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت با حرارت ملایم و درب بسته بپزد.
    • یک پیمانه برنج را بشویید و همراه 2 الی 3 پیمانه آب گوشت به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله آش را مدام هم بزنید تا زمانیکه دانه‌های برنج باز شود.
    • 750 گرم سبزی (تره و جعفری) را ریز خرد کنید و همراه با نصف پیمانه غوره درون قابلمه آش بریزید.
    • بیست دقیقه زمان دهید تا آش بپزد.
    • یک کیلو و نیم گوجه میکس شده را به آش اضافه کنید و با حرارت بالا مدام هم بزنید تا زمانیکه کف روی آش برطرف شود. 30 دقیقه زمان دهید تا با حرارت ملایم آش جا بیافتد.
    • نعناع داغ را آماده کرده و همراه ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) درون قابلمه آش بریزید.
    • شعله گاز را خاموش کنید و یک لیوان آبغوره را به آش اضافه کنید و هم بزنید تا به خورد آش برود.

    همانطور که دید طرز تهیه و مواد اولیه این آش بسیار ساده و در دسترس است. اگر شما از آن دسته هستید که ترجیح می‌دهند غذا هرچند ساده اما همراه با گوشت باشد می‌توانید مقداری گوشت قلقلی درست کنید و در 20 دقیقه پایانی طبخ آش به قابلمه اضافه کنید. اگر طرفدار غذاهای سنتی و ساده هستید مقاله طرز تهیه آش ماست ساده نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.

    دستور پخت آش گوجه با لپه

    حبوبات پای ثابت دستور تهیه آش‌های سنتی و اصیل ایرانی است. البته در مناطق مختلف کشورمان بیشتر اوقات از حبوبات متفاوتی در طبخ یک نوع آش استفاده می‌شود. دلیل این کار می‌تواند علاوه بر تفاوت در ذائقه، فراوانی دسترسی به نوع خاصی از حبوبات نیز باشد. اگر هوس آش گوجه با لپه کرده‌اید مرحله به مرحله دستور زیر را دنبال کنید:

    • 2 عدد پیاز متوسط را نگینی کنید و درون قابلمه حاوی روغن تفت دهید سپس مقداری زردچوبه و فلفل اضافه کنید.
    • 150 گرم برنج و 150 گرم لپه را بشویید و اندکی همراه پیاز تفت دهید.
    • 2 لیتر آب به قابلمه اضافه کنید و زمان دهید تا برنج و لپه بپزد.
    • 700 گرم گوجه فرنگی را پوست گرفته، پوره کنید و همراه نیم کیلو سبزی آش درون قابلمه بریزید.
    • هنگامی که غلظت آش به حد مناسب رسید، یک قاشق غذاخوری رب گوجه را در روغن تفت دهید و همراه نمک به آش اضافه کنید.

    بعد از 15 دقیقه آش گوجه فرنگی شما آماده سرو است. آش را درون ظرف مناسب بریزید و به سلیقه خودتان با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

    همانطور که می‌دانید ما در کشورمان به اندازه تنوع اقوام و شهرها، دستور تهیه آش داریم. برای آشنایی با دستور پخت خوشمزه‌ترین‌های این غذای ساده و لذیذ می‌توانید مقاله معرفی و طرز تهیه 11 مدل آش ساده و خوشمزه را در همین مجله ببینید.

    برای خوش رنگ‌ و لعاب شدن آش گوجه می‌توانید مقداری رب‌گوجه را تفت داده و در مراحل انتهایی همراه مقداری زعفران دم کرده به آش اضافه کنید. مقدار آبغوره را نیز می‌توانید متناسب با ذائقه خودتان کم یا زیاد کنید.

    به نظر شما با چه ترفندهای دیگری می‌شود آش گوجه را خوشمزه‌تر کرد؟

    آن‌هایی که از آشپزی لذت می‌برند و به قولی عاشقانه غذا می‌پزند همیشه ترفندهایی خاص برای خوش‌طعم‌تر کردن غذاها دارند. شما هم ترفندهایی که برای لذیذتر شدن طعم آش گوجه فرنگی می‌شناسید را با ما در میان بگذارید.

    ارسال نظر

    0.0/5