رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه خورش ریواس کردستان بصورت مرحله‌به‌مرحله

تا به حال خورش ریواس را امتحان کرده‌اید؟

روش تهیه خورشت ریواس

ریواس یک گیاه است که در فصل بهار در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. از این گیاه ترش مزه که سرشار از خواص هم هست، یک خورشت تهیه می‌شود به نام خورش ریواس که یکی از غذاهای اصیل کردستان است. از طعم و عطر این خورشت هر چه گفته شود، کم است. اگر از علاقه‌مندان به غذاهای ترش مزه هستید، پس بیایید این خورشت را با هم درست کنیم. با به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت) همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مواد لازم برای تهیه خورشت ریواس (برای 4 نفر)

    نکته: ریواس در فصل بهار می‌روید و فقط در همین فصل می‌توانید آن را از بازار تهیه کنید؛ بنابراین می‌توانید در این فصل ریواس را تهیه کرده و فریز کنید. به این شکل می‌توانید در طول سال از آن استفاده کنید. همچنین یک نکته کلیدی برای پوست کندن ریواس به شما آموزش خواهیم داد که کم‌تر جایی آن را شنیده و یا دیده‌اید.

    مواد لازم مقدار لینک تهیه مواد اولیه
    ریواس 500 گرم مشاهده
    گوشت خورشتی 500 گرم مشاهده
    نعنا و جعفری 350 گرم مشاهده
    پیاز 1 عدد بزرگ مشاهده
    رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری مشاهده
    لیمو عمانی 2 الی 3 عدد مشاهده
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم مشاهده
    روغن به میزان لازم مشاهده
    آبغوره در صورت تمایل مشاهده

    طرز تهیه خورشت ریواس

    مرحله اول: آماده کردن ریواس‌ها

    برای شروع باید ریواس‌ها را خوب بشویید. با استفاده از یک چاقو ابتدا سر و ته ریواس را بزنید. برای کندن پوست آن، چاقو را در انتهای ساقه بگذارید و مقداری از پوست را ببرید. بعد با نوک چاقو و انگشتتان پوست ریواس را از روی آن بلند کنید. شما می‌توانید از پوست‌گیر هم برای کندن پوست ریواس استفاده کنید.

    نحوه پوست گرفتن ریواس

    با این روش همه پوست‌ها را بکنید. سپس به اندازه یک یا دو بند انگشت ریواس‌ها را خرد کنید. در آخر آن‌ها را بشورید و آبکش کنید، سپس با کمی روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.

    مرحله دوم: تفت دادن پیاز

    پیاز را پوست گرفته و نگینی ریز خرد کنید. البته می‌توانید پیاز را رنده هم بکنید. آن را در قابلمه ریخته و با میزان مناسبی از روغن تفت دهید. صبر کنید تا کمی پیاز نرم و سبک شود و بعد به آن زردچوبه را اضافه کنید.

    مرحله سوم: اضافه کردن گوشت

    کمی که پیاز و زردچوبه تفت خوردند، گوشت را اضافه کنید. شما می‌توانید به دلخواهتان از گوشت استخوان‌دار نیز برای تهیه این خورش استفاده کنید. زمانی که رنگ گوشت عوض شد، مقداری فلفل سیاه به آن اضافه کرده و ترکیبات را هم بزنید. در ادامه دو لیوان آبجوش را با یک قاشق رب مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید. سپس حرارت گاز را زیاد کنید.  

    مرحله چهارم: آماده کردن سبزیجات

    نعنا و جعفری را بعد از پاک کردن خوب بشویید و داخل یک تابه تفت دهید. سبزی را به اندازه‌ای تفت دهید که از خامی آن گرفته شود و نه بیشتر. سپس سبزی را به قابلمه اضافه کرده و کمی هم بزنید. بعد از اینکه خورش کمی قل زد. لیمو عمانی را بشویید، چند سوراخ روی آن با استفاده از چنگال زده و داخل خورش بیندازید.

    مرحله پنجم: خورش آماده است

    زمانی که خورش کاملا جا افتاد، اگر تمایل دارید مقداری آبغوره برای طعم‌دهی به آن اضافه کنید. در آخر نمک خورش را اضافه کرده بعد از آن که روغن روی قابلمه جمع شد، خورش آماده سرو است. یک کته زعفرانی هم درست کنید و در کنار این خورش خوشمزه از آن لذت ببرید.

    نکات مهم در تهیه خورش ریواس

    • اضافه کردن رب کاملا به دلخواه شماست، اما طعم و رنگ خورش با اضافه کردن رب بهتر می‌شود.
    • لازم نیست نعنا و جعفری را زیاد تفت دهید زیرا تلخ خواهد شد.
    • ریواس را حتما قبل از اضافه کردن به خورش تفت دهید تا شکل خود را در خورش از دست ندهد.
    • برای طعم‌دهی به خورش می‌توانید به‌جای آبغوره از آبلیمو هم استفاده کنید.
    • از گوشت مرغ یا بوقلمون هم می‌توانید در تهیه این خورش استفاده کنید.

    نظرتان درباره این خورشت چیست؟

    این خورش خوشمزه را حتما در روزهای بهاری تهیه کرده و از آن لذت ببرید. اگر روش یا نکاتی در پخت این غذا دارید، خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

    درضمن شما می‌توانید مواد اولیه این طرز تهیه را از بازار آنلاین به‌روز مات تهیه کرده و با ارسال رایگان و ماشین یخچال دار، درب منزل تحویل بگیرید.

    ارسال نظر