رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی در چیست؟

اگر دوست دارید تا در مورد تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی اطلاعات داشته باشید، این مقاله را بخوانید و با به روز مارت همراه باشید.

تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی

ادویه ارگانیک چیست؟ مطمئنا در مورد ادویه ارگانیک هیاهوی زیادی وجود دارد. پیشنهاد می­کنیم به جای آنکه کورکورانه از آخرین توصیه‌های رسانه‌های اجتماعی پیروی کنید، با تفاوت‌های محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک عمیقا آشنا شوید.

اکثر مردم فکر می‌کنند که کشاورزی ارگانیک یک مد جدید است؛ باید در نظر داشته باشید بیشتر نسل‌ امروز در تمامی دنیا، با محصولاتی کاملا غیر ارگانیک و ناسالم رشد کرده و بزرگ شده‌اند. اینجا دقیقا همان نقطه‌ای است که شما باید نگران میزان آلودگی خاک و استفاده گسترده از مواد شیمیایی برای تقویت و تسریع روند کشت محصولات باشید.

با مطالعه مطلب تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی خواهید فهمید آیا پیشرفت علم در روند کشاورزی و کشت متعارف یک دستاورد عالی است یا یک ضرر نامتنهاهیقصد داریم تا در مورد ادویه ارگانیک و غیر ارگانیک به‌صورت مفصل صحبت کنیم.

چرا دانستن تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی تا این اندازه مهم است؟

برای درک این موضوع، باید جنبه‌های مختلفی را در نظر گرفت که در زیر به آنها پرداخته شده است.

خاک را بررسی کن

تا به حال به این فکر کرده‌اید که خاک محل پرورش ادویه‌های مصرفی خود را بررسی کنید؟ کیفیت خاک نقش مهمی در محتوای تغذیه‌ محصولات پرورشی و تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی دارد. در تکنیک‌های کشاورزی غیر ارگانیک، اصلی‌ترین نگرانی، برداشت به موقع محصول است و برای رسیدن به این هدف از انواع کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات استفاده می‌شود.

ظاهرا کیفیت خاک برای هیچ کس کوچکترین اهمیتی ندارد. بر پایه چندین گزارش، وجود سرب در خاکی که برای پرورش زردچوبه استفاده می‌شده، به اثبات رسیده است. فلزی بسیار خطرناک و سمی که در نهایت جذب گیاه شده و از این طریق، به سادگی وارد بدن ما می‌شود.

در کشاورزی ارگانیک، از چنین سناریوهایی به سادگی اجتناب می‌شود زیرا یک مطالعه دقیق در مورد تمامی جنبه‌های کشت، برداشت و فراوری محصول در همان ابتدا وجود دارد.

عوامل ضد انباشت مضر در محصولات غیر ارگانیک

یک راه بسیار معمول برای جلوگیری از تشکیل توده در بسته‌بندی پودرهای ادویه‌، استفاده از مواد ضد انباشت و بسیار خطرناک است. چیزی که بسیاری از مردم درباره آن آگاهی ندارند و متاسفانه تولیدکنندگان آنها را در لیست مواد تشکیل‌ دهنده بر روی بسته‌بندی محصول خود ذکر نمی‌کنند.

این مواد ضد انباشت عبارتند از: سدیم آلومینسیلیکات، فروسیانید سدیم، سیلیکات کلسیم، دی‌اکسید سیلیکون و غیره.  

در اینجا نیز یکی دیگر از تفاوت‌های محصول ارگانیک و غیر ارگانیک مشخص شد. استفاده از محصولات ارگانیک به دلیل عدم استفاده از این عوامل در فرایند فراوری خود، محصولات ایمن‌تری برای مصرف هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه از ارگانیک بودن محصولات مطمئن شویم؟

مصرف بیش از حد سموم دفع آفات

یکی از دلایل اصلی روی آوردن مردم به مصرف ادویه ارگانیک این واقعیت است که به هیچ وجه از مواد شیمیایی مصنوعی و سموم دفع آفات در فرآیند کشت، برداشت و فراوری آنها استفاده نمی‌شود. در عوض آنها را با  کمک کودهای آلی و زیستی جایگزین، تولید می‌کنند. همین امر به شما این تضمین را می‌دهد که در حال خرید و مصرف محصول خوبی هستید نه محصولی سرشار از عوارض جانبی به دلیل استفاده بیش از اندازه از انواع آفت‌کش‌ها و سموم دفع آفات.

ادویه ارگانیک

پُر کننده‌های ناخواسته

یک مورد دیگر از تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی این است که به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش طعم، در محصولات غیر ارگانیک از مواد پر کننده (Fillers) و طعم‌دهنده‌های مصنوعی استفاده می‌شود که برخی از آنها به شدت برای سلامتی مضر و خطرناک‌اند.

با توجه به یک بررسی که اخیرا انجام شده، یک محصول معمولی (غیر ارگانیک) حاوی مقادیر زیادی MSG (مونو سدیم گلوتامات) است. مونو سدیم گلوتامات علی‌رغم اینکه یکی از طعم‌دهنده‌های مصنوعی و پرکاربرد در صنعت تغذیه است، ولی متخصصان بهداشت آن را با نام «قاتل خاموش» می‌شناسند.

استریل‌سازی سرطان زا در فرایند تهیه ادویه‌های غیرارگانیک

برای بررسی تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی باید به این نکته توجه داشت که محصولات غیر ارگانیک قبل از ورود به بازار، از دو روش استریل‌سازی عبور می‌کنند: بخور و تابش. در بخور، از مواد شیمیایی مضر مانند اتیلن اکسید برای از بین بردن باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این مواد، گرچه باعث استریل شدن محصول می‌شود ولی متاسفانه خطر جدی برای سلامتی به شمار می‌آیند.

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که این ماده شیمیایی بسیار خطرناک (اتیلن اکسید) می‌تواند منجر به نقص سیستم عصبی و سرطان‌های مختلف در ارگان‌هایی از بدن شود که در معرض مستقیم آن قرار می‌گیرند. به همین دلیل، استفاده از این ماده در فرایند بخور در بیشتر کشورهای اروپایی ممنوع شده است.

روش تابش نیز در استریل‌سازی درست به اندازه استفاده از اتلین اکسید خطرناک است. زیرا در این روش، از پرتوهای الکترومغناطیسی برای مهار جمعیت میکروب‌های موجود در ادویه‌ها استفاده می‌شود. شوربختانه، پرتوهای الکترومغناطیسی با ایجاد اختلال در ترکیب شیمیایی این محصولات، اثرات منفی بر روی آنها ایجاد می‌کند. به واسطه همین یافته‌ها، استفاده از روش تابش برای استریل‌سازی در ژاپن ممنوع اعلام شد.

اینجاست که می‌شود به اهمیت خرید محصولات ارگانیک پی برد زیرا در فرایند استریل‌سازی از روش‌های ایمنی، مانند بخار آب استفاده می‌شود.

تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی

از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی میان محصولات ارگانیک و معمولی وجود ندارد. بنابراین، صرفا نمی‌توان با نگاه به ظاهر آنها تفاوت بین‌شان را تشخیص داد.

همانطور که خود بهتر می‌دانید در تهیه و ضدعفونی ادویه نوع ارگانیک، از هیچ ماده مضر و شیمیایی استفاده نمی‌شود. به عبارتی دیگر، نوع ارگانیک کاملا به صورت طبیعی کشت، برداشت و فراوری می‌شود. درحالیکه برای پرورش، تهیه و ضدعفونی ادویه نوع غیر ارگانیک معمولا از روش‌های خطرناک ضدعفونی، استفاده از پرتوهای مضر و بخور دادن با کمک گازهای سرطان‌زا استفاده می‌شود.

استریل ادویه‌جات ارگانیک با استفاده از تکنولوژی بخار صورت می‌گیرد. گرچه استفاده از این تکنولوژی، گران است و در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است، ولی می‌توان مطمئن بود که ضدعفونی ادویه هیچ اثر سویی بر سلامتی نخواهد داشت. 

یکی از بهترین فاکتورهای تشخیص تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی در هنگام خرید، توجه به لوگوی ارگانیک، بر روی بسته‌بندی محصول است. همواره به یاد داشته باشید که نوع ارگانیک، همیشه در کشور مبدا تولید و عرضه می‌شود و بیشتر محصولات وارداتی، با روش‌های کاملا غیر ارگانیک تهیه می‌شوند.

راه‌های تشخیص ادویه ارگانیک

از جمله راه‌های تشخیص محصول ارگانیک و تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی، طعم و مزه آنهاست. مواد ارگانیک عطر و طعم مدهوش‌ کننده‌ای دارند و به غذای شما، طعم و مزه بی‌نظیری می‌بخشند در حالیکه نمی‌توان از انواع غیر ارگانیک، چنین انتظاری داشت.

برای مثال برای تشخیص زردچوبه ارگانیک از غیر ارگانیک، یکی از بهترین راه‌ها، حل کردن آن در آب است. اگر در صورت حل شدن، شاهد لکه‌های سفیدی بر بالای آب بودید، به این معناست که زردچوبه شما دارای ناخالصی بوده و کاملا غیر ارگانیک است. همچنین می‌توان از آب جوش نیز استفاده کرد. زردچوبه غیر ارگانیک در کمتر از سه ثانیه، باعث تغییر رنگ آب جوش می‌شود.

خواص ادویه ارگانیک

همانطور که خود بهتر می‌دانید ادویه‌جات چاشنی اساسی هر غذایی هستند. بدون وجود آنها ظرف‌های غذا بی بو، بی‌رنگ و بی‌مزه خواهند شد. آنها به غذا عطر، طعم و رنگ اضافه کرده و همین‌طور باعث بالا بردن ارزش غذایی خوراکی‌ها می‌شوند. به همین دلیل است که اجداد ما آنها را همچون ارز مبادله و داد و ستد می‌کردند.

این محصولات، بخش خشک شده ریشه، دانه‌ها، میوه‌ها و سایر مواد گیاهی‌اند و فواید بی‌شماری دارند. اما مشکل اساسی اینجاست که بیشتر آنها به روش‌هایی کاملا غیر ارگانیک تهیه می‌شوند.

بنابراین توصیه ما در مورد تفاوت ادویه ارگانیک و معمولی را جدی بگیرید و همیشه سعی کنید آنرا ارگانیک تهیه کنید تا بیشترین بهره‌برداری از خرید خود را داشته باشید. در زیر قصد داریم تا برخی از خواص ارگانیک این محصولات را برشماریم.

دارچین

دارچین، ادویه‌ای مغذی و فوق‌العاده سالم است که بیش از دیگر همتاهای خود، خاصیت ضد اکسیدانی دارد. بنابراین در کنترل سطح تری گلیسیرید خون، کنترل قند خون و التهاب، نقش مهمی بازی می‌کند. همچنین دارچین را برای درمان حالت تهوع، افزایش حساسیت به انسولین و چربی سوزی نیز استفاده می‌کنند.

این ماده بسیار مفید سرشار از آهن، منگنز و کلسیم است. دارچین همچنین خاصیت ضد میکروبی داشته و همین خاصیت آن منجر به افزایش عمر خوراکی‌های پخته شده می‌شود. از این محصول بسیار مقوی در تهیه انواع خوراکی‌ها مانند کلوچه‌ها، غذاهای هندی و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه را می توانید تقریبا در انواع غذاها پیدا کنید. بدون هیچ شکی می‌توان گفت که این محصول، یک ادویه روتین در تهیه بیشتر غذاهای آسیایی است. مطالعات نشان داده‌اند که میان آمار کم آلزایمر در هند و مصرف زردچوبه در این کشور، ارتباط معناداری وجود دارد. علت را می‌توان در ماده فعال در زردچوبه با نام کورکومین جستجو کرد. زردچوبه پایه ثابت همه غذاهای هندی است و هندی‌ها آن را حتی به نوزادان خود نیز می‌خورانند.

زردچوبه همچنین خاصیت ضد سرطانی نیز دارد. باید بدانید در ایالات متحده، از این ماده به عنوان دارویی برای کاهش التهاب استفاده می‌شود.

ریحان، ادویه ضد سرطانی

ریحان به تنهایی در دسته داروهای ضد ویروسی و ضد التهابی قرار می‌گیرد. از قدیم تا کنون، از ریحان برای تسکین اختلالات گوارشی استفاده می‌شده است. ریحان معمولا چاشنی بیشتر غذاهای ایتالیایی است. باید بدانید که ریحان تازه بهتر از خشک شده است. از این ماده به عنوان چاشنی در املت، سبزیجات پخته، کباب، سوپ، گوشت یا سالاد تازه استفاده می‌کنند.

ادویه‌

دانه کنجد

دانه‌های کنجد خاصیت ضد باکتریایی داشته و برای معده‌ درد نیز بسیار مفید است. باید بدانید که دانه‌های کنجد حاوی مقادیر چشم‌گیری از مواد مغذی است که در صورت نگه داشته شدن در دمای خیلی زیاد، از بین می‌روند. از این دانه‌ها به عنوان ادویه طعم‌دهنده مرغ و ماهی استفاده می‌شود. همچنین به دلیل خاصیت فراوان آن، در بیشتر سالادها نیز به کار گرفته می‌شود.  

پودر زیره

زیره، خاصیت ضد میکروبی داشته و در کاهش نفخ معده نیز بسیار کمک کننده است. این ماده که عطر و طعم متفاوت و مطبوعی دارد در بیشتر غذاهای اسپانیایی یا مکزیکی استفاده می‌شود.

نعناع

از قدیم تاکنون از این ادویه برای تسکین مشکلات مربوط به تهوع و هضم غذا استفاده می‌شده است. چای دم شده با برگ نعناع، بیشترین لذت را برای بسیاری افراد در سراسر جهان به همراه دارد. روغن آن در خمیر دندان، خوشبو کننده‌های نفس و آدامس استفاده می‌شود.

همچنین بسیاری از افراد با مالیدن روغن آن بر روی بدن، خود را در برابر گزش پشه‌ها بیمه می‌کنند. در بسیاری از نوشیدنی‌ها، برای ایجاد یک عطر و طعم دلپذیر از نعناع استفاده می‌کنند.

خرید ادویه ارگانیک

برای خرید ادویه ارگانیک یا انواع محصولات ارگانیک می‌توانید به وب‌سایت به‌روز مارت مراجعه کنید. در بازار آنلاین به‌روز مارت انواع مواد غذایی ارگانیک را با قیمت مناسب تهیه کنید. همچنین محصولات شما با ماشین یخچال‌دار به دستتان می‌رسد.

ارسال نظر