رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه‌ی خورشت خلال بادام با ته‌دیگ زعفرانی

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    خورشت خلال بادام یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه‌ی کرمانشاه است که چهره‌ی آن در نگاه اول شباهت زیادی به خورشت قیمه دارد. در حالی که محتویات این خورشت کاملا متفاوت و طعم آن استثنایی و بی‌همتا است. در کرمانشاه این خورشت را به عنوان یکی از غذاهای رسمی می‌شناسند و در روزهای خاصی از سال برای نذری دادن می‌پزند. طرز تهیه خورشت خلال بادام را در این پست مشاهده خواهید کرد و متوجه خواهید شد که چه قدر پختن آن ساده و کم‌دردسر است. پس برویم به سراغ طرز تهیه‌ی این خورشت خوشمزه و اصیل کرمانشاهی!

    طرز تهیه‌ی خورشت خلال بادام در منزل

    برای تهیه‌ی خورشت خلال کرمانشاهی به ازای چهار نفر به مواد اولیه‌ای که در لیست زیر ارائه شده نیاز دارید. اگر قصد دارید که به ازای تعداد بیشتر یا کمتری از افراد این خورشت را درست کنید، باید مواد اولیه را به یک نسبت ضرب یا تقسیم کنید.

    توجه داشته باشید که خورشت بادام کرمانشاهی با زرشک سیاه درست می‌شود. اگر به این نوع از زرشک دسترسی نداشتید، می‌توانید از زرشک قرمز استفاده کنید.

    • نکته‌ی مهم در تهیه‌ی خورشت خلال این است که به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید تا رنگ خورشت شما به تیرگی نزند.
    • نکته‌ی مهم بعدی این است که خلال‌های بادام‌ را حداقل یک ساعت باید در آب بخیسانید و با گلاب و زعفران دم شده طعم‌دار کنید. پس پیش از این که کار را شروع کنید، خلال بادام را در یک ظرف پر از آب بخیسانید. بعد از گذشت یکی دو ساعت وقتی که خوب خیس خورد و نرم شد، آب را خالی کنید و خلال‌ها را با گلاب و زعفران طعم‌دار کنید.
    • گوشت مصرفی برای تهیه‌ی خورشت خلال معمولا گوشت گوسفندی است که در قطعات 2-3 سانتی‌متری خرد می‌شوند.

    ترکیبات خورشت خلال بادام

    مواد لازم برای تهیه‌ی خورشت خلال بادام چیزهایی است که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود، مگر زرشک سیاه و روغن حیوانی که آنها را هم به راحتی می‍توانید با زرشک قرمز و کره‌ی ذوب شده جایگزین کنید.

    • گام اول برای شروع پیازها را خلالی خرد کنید و در روغن تفت بدهید. گوشت‌ها را به شکلی خرد کنید که نه خیلی ریز و نه خیلی درشت باشند. گوشت‌ها را به پیاز اضافه کنید و اجازه بدهید که خوب با هم تفت بخورند. نمک، فلفل، چوب دارچین و زردچوبه را اضافه کنید و تفت بدهید. کمی آب جوش به ترکیب اضافه کنید، در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا مواد حدودا نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه روی شعله‌ای ملایم به خوبی پخته شوند.
    • گام دوم خلال بادام شسته‌ و خیس داده شده را با گلاب و زعفران دم کشیده مزه‌دار کنید. توجه کنید که مقدار کمی زعفران و گلاب استفاده کنید و دچار زیاده‌روی نشوید. فقط قرار است عطر و طعمی دل‌انگیز به خورشت خلال بادام شما بدهد.
    • گام سوم حالا یک تابه‌ی دیگر را بردارید و روی شعله قرار بدهید. روغن بریزید و پیاز بعدی را به شکل خلالی خرد کنید. وقتی روغن داغ شد خلال‌ها را در آن بریزید. بعد زردچوبه و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. بعد از این که خلال پیاز و رب تفت خوردند، آنها را به ترکیب گوشت اضافه کنید. ترکیب را هم بزنید و اگر لازم است کمی آب جوش اضافه کنید. لیمو عمانی را سوراخ کنید و در خورشت خلال بادام بیاندازید. بهتر است که از پر لیمو عمانی استفاده کنید. این ترکیب باید به مدت ده تا پانزده دقیقه روی شعله‌ی ملایم بپزد.
    • گام چهارم در حالی که به خورشت پانزده دقیقه فرصت می‌دهیم، نوبت می‌رسد به دم کردن برنج. برای این کار باید برنج را از قبل شسته و در آب و نمک خیسانده باشید. آب را بجوشانید و وقتی که به نقطه‌ی جوش رسید به میزان کافی نمک و روغن اضافه کنید. از نمک ریختن در آب نترسید در هنگام آبکشی نمک اضافی آن جدا خواهد شد. برنج را اضافه کنید. وقتی که دانه‌های برنج به سطح آب آمدند و خوب نرم شده بودند، برنج را در سبد بریزید و آبکشی کنید.
    • گام پنجم سیب زمینی‌ها را به حالت حلقه حلقه برش بزنید. وقتی که آب برنج تمام شد، کف قابلمه روغن مایع بریزید و بعد دو قاشق از زعفران دم شده را هم به آن اضافه کنید. قابلمه را بچرخانید تا زعفران و روغن به خوبی با هم ادغام شوند.

    نکته: می‌توانید برای مقوی‌تر شدن ته دیگ زعفرانی از کنجد هم استفاده کنید که در این صورت باید یک مشت کوچک از کنجد را در روغن و زعفران بپاشید. حلقه‌های سیب زمینی را کف قابلمه بچینید و در زعفران و روغن قرار بدهید. بعد برنج را به شکل گنبدی روی آنها بریزید و با ته قاشق چند سوراخ در برنج ایجاد کنید. کمی کره‌ی آب شده و زعفران هم روی برنج بریزید و در قابلمه را بگذارید تا پخته شود. پخته شدن برنج احتمالا بیست دقیقه زمان نیاز دارد.

    • گام ششم زرشک را بشویید و پانزده تا بیست دقیقه در آب بخیسانید. بعد از این مدت اگر گوشت داخل خورشت خلال بادام به خوبی نرم شده و پخته بود، زرشک را به محتویات آن اضافه کنید. بعد از زرشک نوبت به اضافه شدن خلال بادام طعم‌دار شده است. خلال را اضافه کنید و هم بزنید تا حسابی با هم مخلوط شوند.
    • گام هفتم احتمالا کمی زعفران دم شده باقی مانده است، آن را هم در داخل خورشت بریزید. کمی مزه کرده و اگر لازم است نمک اضافه کنید. حالا ده تا پانزده دقیقه زمان بدهید تا خورشت کاملا جا بیافتد. در این مدت هر چند دقیقه یک بار به سراغ خورشت بروید و محتویات آن را هم بزنید.
    • گام هشتم در کرمانشاه برای این که طعم و عطر غذا چندین و چند برابر شود، از روغن حیوانی استفاده می‌کنند. اگر برای سلامتی شما ضرری ندارد و این روغن را در دسترس دارید، الان وقت اضافه کردن کمی روغن حیوانی به خورشت است. در غیر این صورت می‌توانید اصلا از روغن استفاده نکنید یا کمی کره به آن اضافه کنید.
    • گام نهم آخرین فوت کوزه‌گری برای پخت خورشت خلال بادام در همین گام است! در آخرین لحظات که خورشت کاملا جا افتاده و قل قل می‌کند، یک قطعه یخ داخل قابلمه بیاندازید. با این کار به خورشت شوک می‌دهید و این کار باعث لعاب انداختن خورشت می‌شود!
    • گام دهم برنج را بکشید و در کنار خورشت سرو کنید! به همین سادگی خورشت خلال بادام با ته دیگ زعفرانی شما آماده شده است! نوش جان!
    مواد لازم مقدار لینک تهیه مواد اولیه
    پیاز 2 عدد مشاهده
    خلال بادام ۲۰۰ گرم مشاهده
    گوشت 500 گرم مشاهده
    نمک، فلفل، چوب دارچین و زردچوبه به مقدار لازم مشاهده
    رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری مشاهده
    زعفران دم‌کرده 2 قاشق غذاخوری مشاهده
    گلاب 1 قاشق غذاخوری مشاهده
    لیمو عمانی 4 عدد مشاهده
    سیب زمینی 1 یا 2 عدد مشاهده
    زرشک 100 گرم مشاهده
    برنج به مقدار لازم مشاهده

    کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

    در این پست طرز تهیه‌ی خورشت خلال بادام را توضیح دادیم که یکی از خورشت‌های خوشمزه و اصیل استان کرمانشاه است. تلاش کردیم تا تمام نکات مربوط به هر چه بهتر از کار درآوردن خورشت خلال بادام با ته دیگ زعفرانی را به شما آموزش دهیم. امیدواریم که این پست برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. از شما دعوت می‌کنیم تا نظرات خود را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

    ارسال نظر