رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه‌ی کباب تابه ای با سویا در 9 قدم + 3 نکته‌ی طلایی برای خوشمزه‌تر کردن آنها

پختن کباب تابه ای اصول خاص خودش را لازم دارد، چه برسد به این که بخواهیم کباب تابه ای را با سویا بپزیم! در این پست به سراغ طرز تهیه‌ی نوعی از کباب تابه ای رفتیم که در آن به جای گوشت، سویا به کار رفته است و نه تنها از نظر طعم، رنگ و بو دست کمی از کباب و کباب تابه‌ای با گوشت ندارد، بلکه شاید بهتر از آن نیز باشد.

با ما باشید تا در این پست به شما آموزش بدهیم که با چه ترفندهایی می‌توانید با سویا کباب تابه‌ای‌های خوشمزه‌ای را به سادگی هر چه تمام‌تر درست کنید. بعد از آموزش کباب تابه‌ای، 3 روش برای مزه‌دار کردنِ کباب تابه‌ای را معرفی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه‌ی کباب تابه‌ای با سویا

مواد لازمی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، برای پختن کباب تابه‌ای برای چهار نفر در نظر گرفته شده است. به علاوه این دستور پخت کباب تابه‌ای کاملا گیاهی است اما در صورت تمایل می‌توانید بین 70 تا 100 گرم گوشت چرخ کرده هم اضافه کنید.

  • سویای ریز: دو پیمانه سر پر
  • پیاز: دو عدد
  • گوجه فرنگی: دو تا سه عدد
  • پودر سیر: نصف قاشق چای خوری
  • زردچوبه: نصف قاشق چای خوری
  • نمک: دلخواه
  • آرد نخودچی: نصف قاشق چای خوری
  • ادویه: به میزان دلخواه

طرز تهیه‌ی کباب تابه‌ای گیاهی

قدم اول– قبل از هر چیزی باید سویا را در آب گرم خیس کنید. اجازه بدهید حدود نیم ساعت تا یک ساعت در آب بماند و بعد آبکشی کنید. دقت کنید که حتما در این مرحله تمام آب اضافی را از سویا گرفته باشید. به هیچ عنوان سویای خیس را به مرحله‌ی بعدی نبرید.

قدم دوم– حالا باید سویاها را داخل چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید.

ما در این دستور لوبیا قرمز پخته را لحاظ نکردیم اما در بعضی از دستورها لوبیای قرمز پخته شده را هم به همراه سویا در چرخ‌گوشت می‌ریزند تا طعم فوق‌العاده و بی‌نظیری به آن اضافه شود. در صورتی که تمایل داشتید می‌توانید از لوبیا قرمز پخته که پیش از این در پست روش کاهش نفخ حبوبات، کاملا توضیح دادیم که چطور نفخ آن را از بین ببریم، نیز در پختن کباب تابه ای استفاده کنید.

قدم سوم– پیازها را خیلی ریز رنده کنید. آب پیاز را جدا کنید و در داخل ظرف سویاهای چرخ شده بریزید. زردچوبه را اضافه کنید.

 ترکیب جادویی روغن زیتونی که در آن گوجه‌ها را تفت داده بودید با سرکه و آبلیمو، طعم و مزه‌ای وصف ناشدنی را به کباب تابه‌ای‌هایتان اضافه می‌کنید.

قدم چهارم– حالا نوبت به اضافه کردن آرد نخودچی، ادویه، پودر سیر، نمک و زعفران دم شده می‌رسد.

قدم پنجم– تمام مواد را با هم ورز بدهید تا کاملا به خورد یکدیگر بروند. وقتی که مواد شما کمی حالت چسبندگی پیدا کرد، باید به مدت 3-2 ساعت در داخل یخچال باشد و استراحت کند.

قدم ششم– اگر می‌خواهید کباب تابه‌ای‌هایتان را در داخل فر بپزید، الان باید ظرف مناسب فر را چرب کنید و قالب شکل دادن به کباب تابه‌ای را بیاورید. اما اگر می‌خواهید روی گاز و در داخل ماهی‌تابه کباب‌هایتان را بپزید، ماهی‌تابه را چرب کنید و مایه‌ی کباب تابه‌ای را از یخچال بیرون بیاورید. اگر با قالب راحت‌تر هستید با قالب و اگر با دست راحت‌تر هستید، با دست شکل و فرم دلخواهتان را به مایه بدهید و در ماهی‌تابه بچینید.

قدم هفتم– حالا ظرفی که در آن مایه‌ی کباب تابه‌ای را چیده‌اید باید به داخل فر برود و حدود 30 تا 35 دقیقه با دمای 180 درجه‌ی سانتی‌گراد پخته شود.

قدم هشتم– اما درمورد پختن کباب تابه‌ای روی گاز جریان کمی متفاوت است. ماهی‌تابه را روی گاز با شعله‌ی معمولی بگذارید. وقتی روغن داغ و آماده‌ی کار شد، مایه‌ی کباب را یک به یک در روغن بگذارید.

قدم نهم– وقتی کباب‌ تابه‌ای‌ها سرخ شدند یا از فر بیرون آمدند، گوجه فرنگی‌ها را حلقه حلقه کنید و در روغن کمی سرخ کنید. بهتر است روغن زیتون مخصوص آشپزی باشد. سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را در کنار کباب‌تابه‌ای‌ها سرو کنید.

3 روش برای خوش عطر و طعم کردن کباب تابه ای با سویا

و حالا نوبت به این می‌رسد که پنج روش برای خوش‌ طعم و عطر کردن کباب تابه‌ای را به شما معرفی کنیم. البته این روش‌ها را می‌توانید برای غذاهای دیگر کبابی هم امتحان کنید تا نتیجه‌ی خارق‌العاده‌ای را بگیرید. این روش‌ها را سرآشپزها، افراد اهل سفر حرفه‌ای و ژورنالیست‌ها و منتقدین غذا از سراسر دنیا پیشنهاد کرده‌اند.

  • استفاده از سیر خام رنده شده

وقتی که کباب تابه‌ای‌ها (و اصولا هر کباب دیگری) حاضر شدند، می‌توانید با رنده‌ی ریز یک حبه‌ی سیر را مستقیما روی کباب‌ها رنده کنید. سیر خام، مزه و بوی هوس‌انگیز و دلربایی به کباب تابه‌ای گیاهی شما می‌دهد.

  • استفاده از ساقه‌ی گیاهان معطر

معمولا ما عادت داریم که ساقه‌ی گیاهان معطر را دور بریزیم اما می‌توانید از گیاهان معطری مثل رزماری، پونه‌ی کوهی و آویشن بهترین استفاده را بکنید و در کنار کباب‌های تابه‌ای‌ سرو کنید. بوی این گیاهان رغبت افراد را برای خوردن غذا چندین برابر می‌کند.

زعفران دم شده به همراه پودر سیر مزه‌ی کباب تابه‌ای شما را دگرگون می‌کنند و اضافه کردن آنها یک راز و ترفند در پختن کباب تابه‌ای محسوب می‌شود.

به علاوه اگر در ترکیبات کباب تابه‌ای با سویا هم از این گیاهان معطر خشک یا تازه استفاده کنید، کسی در برابر این کباب‌ تابه ای‌ها مقاومت نخواهد کرد!

گل سر سبد این گیاهان معطر نعنا، جعفری و ریحان هستند که هم به شکل تازه و هم به صورت خشک شده بو و مزه‌ی عالی به کباب تابه ای شما خواهند بخشید.

  • استفاده از روغن

یادتان هست که در قدم‌ آخر پختن کباب تابه ای به شما گفتیم گوجه فرنگی‌ها را حلقه‌ای خرد کنید و کمی در روغن سرخ کنید؟! روغن زیتونی که در آن گوجه فرنگی‌ها را تفت دادیم، بسیار خوشمزه است. اگر به این روغن که با زیتون مزه‌دار شده، چند قطره سرکه و آبلیمو اضافه کنید، چندین برابر خوشمزه‌تر و مفیدتر هم می‌شود. این روغن را در هنگام سرو غذا به شکل قطره قطره روی کباب تابه ای‌ها بپاشید. دقت کنید که یک دفعه روغن را روی کباب‌ تابه ای‌ها برنگردانید!

با استفاده‌ی بهینه و قطره قطره از این ترکیب جادویی که کباب ها را در آن تفت داده بودید، طعم و مزه‌ای وصف ناشدنی به کباب تابه‌ای‌هایتان اضافه می‌کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست برای شما در 9 قدم بسیار ساده طرز تهیه‌ی کباب تابه ای گیاهی را آموزش دادیم و البته از چند راز طلایی برای اضافه کردن طعم و مزه‌ای خارق‌العاده به کباب تابه‌ای پرده برداشتیم. امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم دیدگاهتان را با ما در قسمت کامنت‌ها در میان بگذارید.

ارسال نظر