رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی

آیا تا به حال طعم بی‌نظیر مرصع پلو را چشیده‌اید؟ اگر دستور پخت و رازهای خوشمزه‌تر شدن این غذای خاص را نمی‌دانید، این مطلب برای شما است!

طرز تهیه مرصع پلو

مرصع پلو یا همان جواهر پلو، مثل یک الماس قیمتی در بین غذاهای ایرانی می‌درخشد و تنها کافی است طرز تهیه این غذای مجلسی، خاص و سنتی را بدانید تا بتوانید آن را برای مناسبت‌ها و دورهمی‌های مختلف، آماده کنید. در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، قصد داریم طرز پخت کامل این غذا و مهم‌ترین روش‌های خوشمزه‌تر شدن آن را با هم مرور کنیم، پس همراه ما بمانید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مواد اولیه لازم برای تهیه مرصع یا جواهر پلوی خوشمزه

    برای پخت این غذای خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    مواد لازم مقدار لینک تهیه مواد اولیه
    برنج ۲ پیمانه مشاهده
    سینه مرغ ۱ عدد کامل مشاهده
    خلال پوست پرتقال نصف پیمانه مشاهده
    خلال بادام یک چهارم پیمانه مشاهده
    خلال پسته یک چهارم پیمانه مشاهده
    زرشک نصف پیمانه مشاهده
    کشمش نصف پیمانه مشاهده
    زعفران دم کرده نصف پیمانه مشاهده
    پیاز 2 عدد مشاهده
    کره به میزان لازم مشاهده
    نمک و ادویه به میزان لازم مشاهده

    برای درست کردن این غذای سنتی، به همه این مواد اولیه نیاز دارید. البته اگر یک یا چند مورد را در خانه ندارید، اصلا نگران نباشید و با خیال راحت، برای پختن این غذا، برنامه‌ریزی کنید. چطور؟ خب باید بگوییم که در هر ساعت از شبانه‌روز، می‌توانید به بازار آنلاین به‌روز مارت مراجعه کرده و از میان انواع برندها، محصولات مورد نیاز خود را بخرید. تحویل محصولات غذایی تازه و حساس به دما، در به‌روز مارت با ماشین یخچال‌دار استاندارد انجام می‌شود.

    حالا اگر همه مواد اولیه لازم را دارید، همراه ما به بخش بعدی بیایید که پخت مرصع پلو مجلسی را با هم شروع کنیم.

    طرز تهیه مرصع پلو

    مرحله اول: آماده‌کردن خلال پوست پرتقال

    بهتر است از روز قبل، خلال پوست پرتقال را آماده کنید. اگر تا به حال این غذای خوشمزه را امتحان نکرده‌اید، شاید استفاده از پوست پرتقال در آن، برای شما کمی عجیب باشد، اما به ما اعتماد کرده و حتما خلال پوست پرتقال را هم درست کنید.

    برای خلال پوست پرتقال، پوست پرتقال‌ها را نازک برش بزنید و تا جای ممکن تنها بخش نارنجی را بگیرید. خلال‌های تمیز و شسته‌شده را در آب بخیسانید و دو تا چهار ساعت، منتظر بمانید.

    پس از خیساندن خلال‌ها و گذشت چند ساعت، وقت جوشاندن آن‌ها فرا می‌رسد. برای این کار، در یک ظرف کوچک و مناسب، مقداری آب ریخته و آن را روی حرارت بگذارید. پس از جوشیدن آب، خلال‌ها را در آب جوش، چند دقیقه بپزید. پس از 6 الی 10 دقیقه، خلال پوست پرتقال را آب‌کش کرده و این مرحله جوشاندن و آب‌کشی را سه بار دیگر تکرار کنید.

    با این روش، تمام تلخی پوست پرتقال از بین خواهد رفت و تنها باید خلال‌ها را قبل از سرو، تفت دهید. پس از تفت‌دادن خلال‌های پرتقال، می‌توانید برای پخت انواع غذاهای خوشمزه مثل پلوی مخلوط یا قیمه‌های مختلف، از خلال‌های خوشمزه و شیرین پرتقالی استفاده کنید.

    مرحله دوم: مزه‌دار کردن سینه مرغ

    مزه‌دار کردن مرغ

    برای درست کردن مرصع پلو با مرغ، می‌توانید از فیله‌های نازک حلزونی یا تکه‌های مربعی سینه مرغ استفاده کنید. برای این کار، ابتدا سینه مرغ را به شکل دل‌خواه برش بزنید و اگر می‌خواهید مرغ شما حلزونی باشد، در همین مرحله هر نوار نازک را با کمک یک یا دو خلال دندان، شکل داده و فیکس کنید. سپس در یک ظرف مناسب، مقداری زعفران دم کشیده، نمک، فلفل سیاه، یک حبه سیر و مقداری آویشن را با هم ترکیب کرده و تکه‌های مرغ را به‌خوبی با آن مواد، مخلوط کنید. پس از این کار، اجازه دهید مرغ‌ها حداقل یک ساعت در این مواد، مزه‌دار شوند.

    علاوه بر مرصع پلو، می‌توانید از این مواد و این روش طعم‌دار کردن مرغ، برای پخت دیگر غذاهای سنتی و مجلسی مثل مرغ ترش شمالی هم استفاده کنید. در مطلب «طرز تهیه مرغ ترش شمالی با انار»، همه نکات مهم پخت این مدل غذای شمالی را به‌صورت کامل، دقیق و مرحله به‌مرحله بررسی کردیم و می‌توانید با کمک آن، این غذای خوش‌طعم را بپزید.

    مرحله سوم: آماده کردن برنج سفید

    برای درست کردن این غذای خوشمزه، به برنج دمی نیاز دارید و به هیچ عنوان نباید برنج را به‌صورت کته درست کنید. در برنج دمی یا آب‌کش شده، هر دانه برنج کاملا قد می‌کشد و برنج‌ها به هیچ عنوان به هم نمی‌چسبند. پس با توجه به تعداد اعضای خانواده یا تعداد نفرات مهمانی، برنج خیس کرده و پس از یک الی دو ساعت، برنج ساده سفید آماده کنید.

    برنج را با ته‌دیگ مورد علاقه خود، آماده کرده و در زمان دم‌کشیدن آن، مخلفات خوشمزه غذا را آماده کنید. تفت‌دادن مواد تزیین این غذا، حداکثر به 15 دقیقه زمان نیاز دارد، به همین خاطر به‌محض بستن در قابلمه برای دم‌کشیدن، زرشک، کشمش و خلال بادام را در آب کافی، بخیسانید. کشمش و زرشک را درآب معمولی و خلال بادام را در ترکیبی از آب و چند قطره گلاب، قرار دهید.

    مرحله چهارم: آماده کردن مخلفات مرصع پلو

    تکه‌های مرغ را با کره یا روغن، با حرارت پایین و حدودا بیست دقیقه، تفت دهید. اجازه دهید مرغ‌ها در آب خود و مقدار کمی زعفران، به‌خوبی سرخ شده و مغزپخت شوند.

    خلال پوست پرتقال‌ها را که قبلا چهار بار جوشانده و آب آن‌ها را عوض کرده‌اید، با مقداری کره و یک قاشق مرباخوری شکر، حدودا 5 دقیقه تفت دهید.

    یک ماهیتابه بزرگ بردارید و در هر سمت آن، یکی از مخلفات مورد نظر برای تزیین این غذا را با حرارت بسیار کم، تفت دهید. زرشک‌ها را آب‌کش کرده و به‌تنهایی با کمی شکر و کره، تفت دهید.

    کشمش‌ها را نیز آب‌کش کرده، در مقداری کره یا روغن حیوانی، سرخ کنید. خلال‌های بادام را نیز پس از آب‌کش کردن، در یک گوشه ماهیتابه، به‌دقت تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر  نکند و تنها کمی مزه‌دار شوند. بهتر است خلال پسته را به‌صورت خام استفاده کنید تا رنگ و طعم آن تغییر نکند.

    جواهر پلو برای روزهای سرد زمستان، یک انتخاب ایده‌آل به نظر می‌رسد. البته علاوه بر این مدل پلو، غذاهای سنتی دیگری مثل خشیل با داشتن مواد مفید و مقوی همراه با کالری فراوان، برای روزهای زمستان فوق‌العاده خواهند بود. اگر دقیقا نمی‌دانید خشیل چیست و طرز تهیه آن چگونه است، می‌توانید از مطلب «طرز تهیه خشیل و نکات مهم پخت آن» کمک گرفته و با این غذای خوشمزه و سنتی، آشنا شوید.

    مرحله پنجم: سرو مرصع پلو مجلسی

    مرصع پلو مجلسی

    برنج را پس از دم‌کشیدن، با مقداری روغن محلی یا کره، به‌خوبی مخلوط کنید تا دانه‌های برنج خشک نباشند. سپس برنج را در ظرف مورد نظر خود کشیده و سطح آن را صاف کنید. پس از این کار، بخش جذاب و هیجان‌انگیز پخت مرصع یا جواهر پلو فرا می‌رسد.

    نکته اصلی و مهم پخت این غذا این است که همه مخلفات و مواد، حتما باید روی برنج سرو شوند و به هیچ‌عنوان با هم دم نمی‌شوند. اگر مواد این غذا را با برنج دم کنید، نتیجه کار شما، شیرین‌پلو خواهد بود. پس همه مواد را با توجه به ذائقه و سلیقه خود، به‌ترتیب روی برنج بچینید. پیشنهاد ما برای تزیین این غذا، به شکل زیر است:

    • مرغ‌ها را در مرکز برنج‌ها بگذارید و سپس بقیه مواد را در اطراف آن قرار دهید.
    • در لایه اول، مقداری زرشک ریخته و لایه بعدی را با خلال بادام پر کنید.
    • پس از آن، کشمش را به‌صورت یک لایه نازک ریخته و دوباره خلال بادام را روی آن بریزید.
    • خلال پسته را هم در چهار گوشه ظرف سرو بریزید و تمام بخش‌های خالی مانده را با برنج زعفرانی، پر کنید.

    بهتر است در زمان سرو، تمام سطح پلو از مواد مختلف آماده شده، پر شده و برنج سفید، دیده نشود. این غذای خوشمزه و مجلسی را می‌توانید برای انواع مهمانی‌های رسمی و دورهمی‌های خانوادگی، درست کنید. معمولا مرصع پلو را به‌عنوان یکی از غذاهای اصلی شب یلدا آماده می‌کنند و شما هم می‌توانید برای این شب خاص، این غذا را بپزید. البته علاوه بر این پلوی خوش‌رنگ و بو، انواع غذاهای خوشمزه و سنتی دیگر هم برای مناسبت‌ها یلدا آماده می‌شوند که در مطلب «13 غذای خوشمزه و خاص برای شب یلدا»، چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور کرده‌ایم.

    شما برای پخت مرصع پلو از چه روشی استفاده می‌کنید؟

    ترفندهای شما برای پخت این پلوی مجلسی چیست؟ شما هم از همین مخلفات گفته شده استفاده می‌کنید یا دستور دیگری برای پخت این غذا دارید؟

    در این مطلب از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، همه نکات مهم پخت این غذای خوشمزه را با هم مرور کردیم. می‌توانید این غذا را با مرغ یا با گوشت قلقلی آماده کرده و از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید. نوش جان!

    ارسال نظر